IPO: NOTERING AV UBER OCH LYFT KAN SKAPA DISCIPLIN – WSJ

STOCKHOLM (Direkt) De väntade börsnoteringarna av nättaxitjänsterna Uber och Lyft lär göra branschen mer rationell och disciplinerad. Det tror investerare som räknar med ett slut för bolagens tendens att göra av med pengar i snabb takt, skriver Wall Street Journal.

Lyft meddelade i torsdags att det lämnat in en konfidentiell ansökan om en börsnotering till amerikanska finansmyndigheten SEC och dagen därpå framkom att det största bolaget i branschen, Uber, gjort samma sak.

För Uber var de ursprungliga planerna att låta notera bolaget under andra halvåret 2019, men vd Dara Khosrowshahi ville lämna in ansökan tidigare. Han ville ha möjligheten att göra noteringen under första halvåret, utifall marknaden skulle försämras, uppger källor för Wall Street Journal.

Hittills har Lyft tagit in 5,1 miljarder dollar, motsvarande cirka 46 miljarder kronor, i kapital medan Uber tagit in 20 miljarder dollar (cirka 180 miljarder kronor).

I USA har Uber 60 procent av marknaden för appbaserad nättaxi medan Lyft har 28 procent. Tillväxten för Uber har dock avtagit något: i tredje kvartalet var intäktsökningen 38 procent jämfört med motsvarande period året före, vilket kan jämföras med tillväxten i andra kvartalet som var 63 procent.

Uber har tidigare indikerat att man inte räknar med att visa vinst på åtminstone tre år. I tredje kvartalet var förlusten 1,07 miljarder dollar. Lyft redovisade för samma kvartal en förlust på 254 miljoner dollar.

“Att båda bolagen noteras kommer att hjälpa nättaxibranschen att bli mycket mer rationell och disciplinerad. /…/ Det är mycket svårare att elda upp pengar som noterat bolag, under marknadernas granskning”, kommenterar Paul Hudson, grundare och investeringschef vid Glade Brook Capital Partners, för Wall Street Journal.