Vad krävs för att stadskärnor ska upplevas som attraktiva och vara relevanta för alla som bor och lever i en stad? I White Arkitekters nysläppta rapport Den hållbara staden framkommer det att grönska är det flest personer i Sverige vill se mer av i stadskärnan. Goda shoppingmöjligheter genom fler butiker är sekundärt.
Rapporten Den hållbara staden bygger på en statistisk säkerställd Novus-undersökning om svenska folkets åsikter, beteende och preferenser i den byggda miljön. För att våra städer ska vara både attraktiva och trygga krävs det att stadskärnorna är levande platser som människor trivs och vistas i. I undersökningen har respondenterna därför fått svara på vad de vill se mer av i den stadskärna som de bor närmast.
Resultatet visar att grönområden är något är som mycket efterfrågat. Högst upp på listan hamnar nämligen grönska och planteringar, det uppger så många som 37 procent. Det är framför allt unga mellan 18–29 år som önskar detta, det svarar 45 procent i åldersgruppen. Även fler parker är något som 17 procent önskar.
– Utformningen och planeringen av våra städer är starkt kopplat till hur staden upplevs och används. Insikterna vi får genom vår Novus-undersökning är ett värdefullt stöd för oss. Genom att förstå människors behov och preferenser kan vi skapa större värde för våra uppdragsgivare. Vi kan forma byggnader och platser med utgångspunkt från det människor faktiskt efterfrågar, säger Alexandra Hagen, vd, White Arkitekter.
Utöver grönska är kommersiella ytor som butiker och uteserveringar något som många önskar. I White Arkitekters Novus-undersökning svarar 30 respektive 27 procent att de vill se mer av detta i stadskärnan. Men även gemensamma ytor som främjar sociala interaktioner och vila är något som hamnar högt upp på listan, hela 25 procent uppger nämligen att de vill se fler torg med bänkar och utemöbler.
– I takt med att våra städer blir allt tätare är det avgörande att planera för grönska, plats för sociala möten och levande gaturum. Detta är funktioner som gör att människor trivs och stärker stadens attraktivitet. Attraktiviteten i sin tur har stor påverkan på stadens varumärke och ekonomiska värden, inte minst fastighetsvärden, säger Alexandra Hagen, vd, White Arkitekter.
Läs rapporten Den hållbara staden här.
Topp fem: Detta skulle svenskarna vilja se mer av i stadskärnan
1. Grönska och plantering 37 %
2. Butiker 30 %
3. Uteserveringar 27 %
4. Parkeringsmöjligheter 26 %
5. Torg med bänkar och utemöbler
för vila eller spontana möten 25 %
Bilaga
Vad, om något, av följande skulle du främst vilja se mer av i stadskärnan?
Totalt | 18–29 år | 30–49 år | 50–64 år | 65–79 år | |
Mer grönska och planteringar | 37 % | 45 % | 37 % | 35 % | 31 % |
Fler butiker | 30 % | 23 % | 32 % | 34 % | 29 % |
Fler uteserveringar | 27 % | 36 % | 30 % | 22 % | 21 % |
Bättre parkeringsmöjligheter | 26 % | 17 % | 24 % | 33 % | 31 % |
Fler torg med bänkar och utemöbler för vila eller spontana möten | 25 % | 23 % | 19 % | 31 % | 29 % |
Fler/större parker | 17 % | 21 % | 19 % | 17 % | 10 % |
Mer kultur, scen, konst | 17 % | 10 % | 21 % | 18 % | 14 % |
Fler aktiviteter för barn och unga | 16 % | 9 % | 25 % | 16 % | 9 % |
Fler aktiviteter, t.ex. boule, utegym, bowling, padelbanor, minigolf | 14 % | 20 % | 19 % | 11 % | 4 % |
Fler gågator | 12 % | 17 % | 9 % | 11 % | 16 % |
Fler barer och klubbar | 11 % | 20 % | 14 % | 8 % | 3 % |
Fler bostäder | 10 % | 17 % | 9 % | 4 % | 11 % |
Fler byggnader som smälter in i stadsbilden | 9 % | 11 % | 7 % | 8 % | 12 % |
Fler cykelparkeringar | 8 % | 16 % | 6 % | 6 % | 7 % |
Fler lekplatser | 7 % | 6 % | 12 % | 5 % | 4 % |
Fler byggnader som sticker ut från stadsbilden | 6 % | 5 % | 8 % | 4 % | 6 % |
En galleria/fler gallerior | 5 % | 7 % | 6 % | 5 % | 4 % |
Bättre odlingsmöjligheter | 4 % | 7 % | 5 % | 3 % | 2 % |
Fler platser att skapa egen konst | 3 % | 3 % | 4 % | 3 % | 1 % |
Fler kontor och företag | 2 % | 0 % | 3 % | 3 % | 1 % |
Annat | 3 % | 4 % | 3 % | 2 % | 4 % |
Inget av ovanstående | 1 % | 1 % | 0 % | 2 % | 1 % |
Inget, stadskärnan är bra som den är | 6 % | 4 % | 4 % | 6 % | 14 % |
Vet ej | 5 % | 5 % | 4 % | 6 % | 7 % |
Om undersökningen
Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av White Arkitekter mellan den 13–22 mars 2023. Den är statistiskt säkerställd och har 3 390 respondenter mellan 18–79 år ur Novus Sverigepanel.
För mer information:
Louise Lundberg, Head of Public Relations, White Arkitekter
+46 73 722 51 69
louise.lundberg@white.se
White Arkitekter är ett av Skandinaviens ledande arkitektkontor. Vi arbetar med hållbar arkitektur, design och stadsutveckling i en internationell kontext för nuvarande och kommande generationer. Vår mission är att, med arkitekturens kraft, driva omställningen till ett hållbart liv. Vår vision är att 2030 ska alla våra projekt vara formstarka och klimatneutrala. Vi är ett medarbetarägt arkitekturkollektiv som utgörs av cirka 700 medarbetare med närvaro i Sverige, Norge, Storbritannien, Tyskland, Kanada och Östafrika.