Q3 Lohilo Foods AB (publ) Fördubblad export och tvåsiffrig tillväxt på egna varumärken

Fördubblad export och tvåsiffrig tillväxt på egna varumärken

Juli – September 2023

  • Totala nettoomsättningen minskade med 15,7 procent till 47 212 TSEK (55 991).
  • Nettoomsättningen för Egna varumärken ökade med 14,5 procent till 39 490 TSEK (34 479).
  • Nettoomsättningen för Exporten ökade med 106,3 procent till 14 402 TSEK (6 981)
  • Bruttomarginalen har ökat till 34,0 procent (33,1) jämfört med tredje kvartalet 2023.
  • Genomförda omstruktureringsprogram har minskat övriga externa kostnader med 31,1 procent vilka uppgick till 11 383 TSEK (16 510) och personalkostnader minskade med 34,3 procent och uppgick till 5 288 TSEK (8 052)
  • Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 139 TSEK (-4 355)
  • Rörelseresultatet uppgick till -1 460 TSEK (-6 570)
  • Periodens resultat efter skatt uppgick till -2 335 TSEK (-6 066)
  • Resultat per aktie uppgick till -0,10 kr (-0,27)
  • Periodens kassaflöde uppgick till 420 TSEK (-3 395)

Januari – September 2023

  • Totala nettoomsättningen minskade med 21,0 procent till 143 669 TSEK (181 778).
  • Nettoomsättningen för Egna varumärken minskade med 2,9 procent till 112 552 TSEK (115 891).
  • Nettoomsättningen för Exporten ökade med 54,2 procent till 43 300 TSEK (28 084)
  • Bruttomarginalen minskade till följd av utförsäljning av utgående lager i kvartal 1 samt försvagad krona och dyrare råvaror och uppgick till 31,9 procent (32,8).
  • Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick till -3 943 TSEK (-5 487)
  • Rörelseresultatet uppgick till -8 808 TSEK (-12 140)
  • Periodens resultat efter skatt uppgick till -11 545 TSEK (-12 007)
  • Resultat per aktie uppgick till -0,52 kr (-0,63)
  • Jämförelsestörande poster uppgick under perioden till 971 TSEK (6 250). Posten avser elstöd samt förlikning och är bokförd under övriga intäkter.
  • Resultat före skatt rensat för jämförelsestörande poster uppgick under perioden till -12 516 TSEK (-20 353)
  • Periodens kassaflöde uppgår till -464 TSEK (-142)
  • Likvida medel inklusive beviljad checkkredit uppgick på balansdagen till 12 233 TSEK (5 904)

Väsentliga händelser under tredje kvartalet 2023

  • Bolaget har erhållit det högsta betyget AA+ i senaste BRC certifieringen.
  • Bolaget har presenterat strategisk översyn och prioriterade förändringsområden med delområden: Besparings- och effektiviseringsåtgärder, förändringar inom supply chain, minskade leasingkostnader, förändrade hyresavtal samt fokus på export. Totalt innebär dessa fyra effektiviseringar besparingar på upp till 18,5 MSEK årligen som kommer att förbättra resultatet successivt under Q4 2023-Q4 2024. Utöver effektiviseringar och besparingar fortsätter arbetet med tillväxt inom export.
  • Styrelsen har beslutad om riktad nyemission om 12 MSEK samt en företrädesemission om ca 6,9 MSEK
  • Bolaget har presenterat det första delresultatet i strategisk översyn och prioriterade förändringsområden. Besparings- och effektiviseringsåtgärder inom sälj och administration är helt genomförda med full effekt i december 2023. Förändringar inom supply chain är till hälften genomfört, resterande åtgärder planeras att genomföras runt årsskiftet.

Händelser efter balansdagens utgång

  • Den riktade emissionen om 12 MSEK före emissionskostnader är registrerad.
  • Företrädesemissionen om ca 6,9 MSEK före emissionskostnader tecknades till 100 % och är registrerad.
  • Per rapporteringsdag 2023-11-24 uppgår aktiekapitalet till 1 582 075,74 antalet aktier uppgår till 37 668 470.
  • Bolaget har presenterat det andra delresultat i Strategisk översyn och prioriterade förändringsområden. Hyresavtalet med kontor, frys- samt torrlager kommer att utträdas 2024-01-31. Kostnaden för avslutande av hyresavtal om ca 8,7 mkr belastar Q4 2023. Den sammantagna kommande besparingen beräknas uppgå till 9,2 mkr årligen. Likvidförbättringen beräknas uppgå till 7 mkr på rullande 12 månader.

Lohilo Foods långsiktiga mål

Lohilos långsiktiga strategiska mål

  • Att systematiskt positionera sig inom functional food, med glass, dryck och hälsa som utvalda produktkategorier

Lohilo har vidare som långsiktiga finansiella mål:

  • En genomsnittlig årlig tillväxt överstigande 10 procent
  • Att öka exportandelen till att överstiga 50 procent av omsättningen
  • Att långsiktigt uppnå EBITDA-marginal om minst 10 procent

Fördubblad export och tvåsiffrig tillväxt på egna varumärken

När vi lägger årets tredje kvartal bakom oss kan vi konstatera att vi därmed också kan summera två kvartal på raken med positiv EBITDA, vilket gläder mig mycket.

Vårt fokus nu är att även nå ett positivt resultat före skatt (EBT) för ett enskilt kvartal och för att därefter sikta på ett helt år med positivt EBT. Vi tror att vårt sjösatta omstruktureringsprogram, som kommer att ta ned våra fasta kostnader till en mycket hanterbar nivå, och vår otroligt fina exportutveckling kommer att ta oss dit.

Vi ser även att vår tidigare negativa försäljningstrend i Sverige brutits då våra egna glassvarumärken  växer även i Sverige under Q3 jämfört med förra året. Detta då vi rensar för försäljning av distribuerade varumärken och Lohilo Dryck som enligt vår tidigare kommunicerade strategi inte är fokus för Sverige. 

Om vi på samma sätt exkluderar försäljningen av avslutade distribuerade varumärken från vår nettoomsättning så ökar även den med 16 procent i kvartalet. Ökningen beror på en stark exporttillväxt i kvartalet med hela 106 procent, främst tack vare en stark tillväxt i Finland, Holland, Danmark och Schweiz.

Trots att vi fortfarande upplever höga råvarukostnader och svag valuta har vi lyckats anpassa och förbättra vår kostnadsbas utefter världsläget och kan visa att vår bruttomarginal fortsatt succesivt förbättras i Q3 då den ökar från 33,1 till 34 procent mot föregående år.  Målsättningen är att successivt fortsatt arbeta aktivt med att förbättra och stärka marginalen över tid.

Det omstruktureringsprogram som tidigare kommunicerats har hitintills resulterat i en minskning av våra övriga externa kostnader med ca 31 procent och en minskning av personalkostnader med ca 34 procent jämfört med samma period under föregående år. Trots detta återstår ett arbete att fortsätta anpassa våra kostnader för att nå uthållig lönsamhet i vår verksamhet. Vår strategiska översyn och arbetet med de identifierade och prioriterade förändringsområdena fortsätter men vi kan redan nu redovisa att flera av våra besparings- och effektiviseringsåtgärder sett till en minskad personalstyrka når full effekt från november i år. Våra förändringar inom supply chain är till ca hälften genomförda med effekt under årets sista kvartal. Även arbetet med att minska våra leasingkostnader är påbörjat och vår förändring kopplat till befintligt hyresavtal är klart och kommer att ge positiv effekt från och med februari 2024.

Vi är dessutom väldigt nöjda med att ha genomfört både en riktad nyemission gentemot tre nya, större ägare och en företrädesemission som tecknades till 100 procent. Därmed är vår likviditet god igen med ca 12 mkr på kontot inklusive checkkredit vid kvartalets utgång.

Nu kan vi börja se fram emot våren då vi kommer att presentera flera nya produkter inom våra egna varumärken LOHILO, Alvestaglass och Superfruit. Det ska bli spännande att se hur marknaden tar emot produkter som Lohilo Exotic, Alvestaglass Flerpack minipinnar, Superfruit Flerpack pinnsmoothies och nya smaker av LOHILO Bite.  

Likt förra kvartalet ligger vi i linje med de förbättringar vi fokuserat på och ser att vi fått de resultat vi förväntat oss. Vi är ett helt annat bolag idag än för ett år sen. Det har varit en tuff omställning men vi ser nu att vårt grundfundament gör det möjligt för oss att kunna skapa det vi vill framåt.  Flera viktiga pusselbitar är på plats för att vi kan gå in i ett nytt år med bra förutsättningar för tillväxt och lönsamhet. Jag vill tacka medarbetarna som gör en fantastisk insats och aktieägarnas stöd och tro på bolaget.

Växjö, november 2023

Richard Hertvig

Vd och koncernchef

Den totala nettoomsättningen minskade under kvartalet med 15,7 procent till följd utav avslutade distributionsuppdrag. Omsättningen för egna varumärken ökade med 14,5 procent och distribuerade varumärken minskade med 64,1 procent under kvartalet. Det kvarvarande distribuerade varumärket Bubbies ökade med 25,3 procent.

Exporten ökade med 106,3 procent under kvartalet. Ökningen beror framför allt på ökade leveranser till Finland, Holland, Danmark och Schweiz. Bearbetningen på exportområdet fortsätter att ge goda resultat och ledningen bedömer att exporten kommer att utvecklas fortsatt positivt på lång sikt.

Rensat för den avslutade distributionen av Häagen-Dazs och Halo Top hade koncernen en positiv tillväxt om 16,0 procent under juli till september. Distribuerade varumärken hade en tillväxt med 25,3 procent rensat för Häagen-Dazs och Halo Top.

Bruttoresultat

Bruttoresultatet för kvartalet uppgick till 16 048 TSEK (18 521). Bruttomarginalen förbättrades och uppgick till 34,0 procent (33,1). Bruttomarginalen är under kvartalet fortsatt påverkat av högre priser på råvaror, frakter samt valutakurs.

Övriga intäkter

Under posten övriga intäkter redovisas ordinarie intäkter för uthyrning av lokaler samt viss försäljning av övrigt.

Kostnader

Rörelsekostnaderna under kvartalet uppgick till -18 270 TSEK (-26 777), fördelat på personalkostnader –5 288 TSEK (-8 052) och övriga externa kostnader -11 383 TSEK
(-16 510) samt avskrivningar –1 599 TSEK (-2
 215). Kostnaderna har framförallt minskat relaterat till en förändrad försäljningsprocess, förändrat produktsortiment och förändrad logistik.

Rörelseresultat (EBIT)

Rörelseresultatet under kvartalet uppgick till -1 460 TSEK (-6 570).

Rörelseresultatet har förbättrats markant i och med de omstruktureringsprogram och anpassningar som löpt över tid. Den allmänna kostnadsökningen på inköp som påverkats av prisförändringar på råvaror, valutor och transportkostnader som inte kunnat utdebiteras fullt ut till kunderna håller dock fortsatt nere både bruttomarginalen och bruttoresultatet vilket därmed ger ett fortsatt negativt rörelseresultat.

Rörelsekostnaderna kommer fortsatt att minska med vår ut kommunicerade strategiska plan.

Kassaflöde

Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -1 356 TSEK (-9 212) Förändring i kassaflödet är till största delen hänförligt till det negativa resultatet samt ökningen i varulagret.

Kassaflöde från investeringar uppgick till 0 TSEK (-107).

Kassaflöde från finansierings­verksamheten uppgick till 1 777 TSEK (5 924) och är hänförligt till den riktade nyemissionen som samtidigt minskat utnyttjandet av checkkrediten.

Totalt kassaflöde under perioden uppgår till 420 TSEK (-3 395).

Resultat per aktie

Resultat per aktier uppgick till -0,10 kr (-0,27) baserat på genomsnittligt antal aktier under perioden (beräknat som IB/UB), vilket var 22 329 899 aktier. Den riktade emissionen och företrädesemissionen blev båda registrerad på Bolagsverket i oktober.

Januari till september

Nettoomsättning

Nettoomsättningen minskade under januari-september med 21,0 procent. Egna varumärken minskade under perioden med 2,9 procent och distribuerade varumärken minskade med 52,8 procent under perioden.

Exporten ökade med 54,2 procent under perioden. Ökningen beror framför allt på ökade leveranser till Finland, Holland, Danmark och Schweiz. Bearbetningen på exportområdet fortsätter att ge goda resultat och ledningen bedömer att exporten kommer att utvecklas fortsatt positivt på lång sikt.

Rensat för den avslutade distributionen av Häagen-Dazs och Halo Top hade koncernen en positiv tillväxt om 7,7 procent under januari till september. Distribuerade varumärken hade en tillväxt med 96,4 procent rensat för Häagen-Dazs och Halo Top.

Fler kommentarer om omsättningsutvecklingen finns under avsnittet för kvartalet.

Bruttoresultat

Bruttoresultatet för januari-september uppgick till 45 800 TSEK (59 550). Bruttomarginalen minskade och uppgick till 31,9 procent (32,8).  

Bruttoresultat minskningen beror på den avslutade distributionen av Häagen-Dazs och Halo Top.

Bruttomarginalen är under perioden lägre än föregående år till följd utav större lagerutförsäljning av utgående produkter och tidigare distribuerade varumärken i första kvartalet. Bruttomarginalen är under perioden även påverkat av högre priser på råvaror, frakter samt valutakurs. Som beskrivs ovan har ledningen vidtagit ett antal åtgärder för att förbättra bruttomarginalen framåt.

Övriga intäkter

Under posten övriga intäkter redovisas intäkt avseende jämförelsestörande poster, ordinarie intäkter för uthyrning av lokaler samt viss försäljning av inventarier.

Kostnader

Rörelsekostnaderna under januari-september har minskat med 30,2 procent och uppgick till -58 605 TSEK (-83 925), fördelat på personalkostnader –18 290 TSEK (-26 948) och övriga externa kostnader -35 450 TSEK (-50 324) samt avskrivningar –4 865 TSEK (-6 654).

Kostnaderna har framförallt minskat relaterat till en förändrad försäljningsprocess, förändrat produktsortiment och förändrad logistik.

Rörelseresultat (EBIT)

Rörelseresultatet under januari-september uppgick till -8 808 TSEK (-12 140).

Rensat för jämförelsestörande poster enligt nedan är rörelseresultatet i perioden -9 779 TSEK (-18 390). Som beskrivs ovan har även den allmänna kostnadsökningen på inköp påverkat av prisförändringar på råvaror, valutor och transportkostnader haft en effekt på utfallet under perioden.

Kassaflöde

Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -569 TSEK (-24 861). Förändring i kassaflödet är till största delen hänförligt till resultatet i perioden samt förändringen i rörelseskulder.

Kassaflöde från investeringar uppgick till -95 TSEK (-133).

Kassaflöde från finansierings­verksamheten uppgick till 200 TSEK (24 852) och är hänförligt till nyemission samt minskat utnyttjandet av checkkrediten.

Totalt kassaflöde under perioden uppgår till -464 TSEK (-142)

Resultat per aktie

Resultat per aktier uppgick till -0,52 kr (-0,63) baserat på genomsnittligt antal aktier under perioden (beräknat som IB/UB), vilket var 22 329 899 (19 000 002) aktier. Den riktade emissionen och företrädesemissionen blev båda registrerad på Bolagsverket i oktober.

Likviditet och finansiering

Den 30 september 2023 uppgick koncernens banktillgodohavanden till 969 TSEK (670). Likvida medel i koncernen inklusive ej utnyttjad checkkredit uppgick på balansdagen till
12 233 TSEK (5 904). Koncernen har räntebärande skulder till kreditinstitut inklusive checkräkningskredit om 13 206 TSEK (28 282). Checkräkningskreditlimiten uppgår till 17 000 TSEK (23 000), varav moderbolaget 11
 000 TSEK (17 000).

Lohilo Foods AB har genomfört en riktad emission och en företrädesemission som registrerades i oktober 2023. Resultatet i emissionerna blev att bolaget tillfördes ca 18,9 före emissionskostnader. Den riktade emissionslikviden erhölls i september. Företrädesemissionslikviden erhölls i oktober.

Koncernens soliditet uppgick per balansdagen till 30,3 procent (38,2). Eget kapital i koncernen uppgick vid periodens slut till 26 774 TSEK (44 444), motsvarande 1,20 (1,99) SEK per aktie inkluderat riktad nyemission med aktier under registrering.

Anställda

Antalet anställda i Lohilo Foods koncernen vid periodens utgång uppgick till 33 (56) personer, varav 9 (18) är kvinnor.

Varumärken

Lohilo

Vårt flaggskepp bland egna varumärken som vi skapat själva och nu exporteras globalt. LOHILO föddes ur visionen att glassälskare skulle kunna njuta av fantastisk glass, med ett lika fantastiskt näringsinnehåll. Vi vet att våra kunder inte nöjer sig med glass som bara är nyttig. Det är därför vi skapade receptet för den godaste proteinglassen någonsin. LOHILO började som en av världens första proteinglassar och har nu utvecklats till ett varumärke som sträcker sig över flertalet produktsegment med samma, övergripande syfte; träning och hälsa med fokus på fantastisk smak och funktion.

Alvesta Glass

Alvestaglass är vår klassiska premiumglass. Sedan över 30 år tillbaka har vi skapat kvalitetsprodukter med en självklar plats i våra kunders frysar. Glassen och alla såser är gjorda från grunden – allt enligt vår glassmästares recept. Vi har ett brett utbud av olika smaker – så att alla kan hitta sin egen favorit. Självklart har vi inkluderat glass som är laktosfri och utan tillsatt socker i vårt sortiment, för att alla ska kunna njuta av vår goda glass.

Järna Glass

Vår noggrant tillverkade lyxglass med fantastisk smak. Järnaglass är ett hantverk som tillverkas med ett fåtal, väl utvalda ingredienser. Vi har nämligen tagit en tydlig ståndpunkt när det gäller överflödiga ingredienser, e-ämnen och tillsatt luft – för att den allra bästa glassen inte behöver det! Vi förvärvade bolaget Järnaglass 2017, som ett naturligt steg i rätt riktning för att erbjuda det bästa till glassälskare.

Superfruit

Under varumärket Superfruit erbjuder vi naturliga och ekologiska nutritions- och matprodukter. Superfruit startade 2007 och är ett väletablerat och erkänt varumärke inom kategorin Superfoods. Varumärket riktar sig till medvetna konsumenter som sätter hälsan först. Superfruits produkter säljs hos alla stora återförsäljare inom hälsofackhandel, ehandel samt finns i utvalda dagligvarubutiker.

KLEEN Sports Nutrition

Kleen Sports Nutrition är ett svenskt varumärke med rötter i Åre. Ambitionen är att göra lite bättre och lite godare sportnutrition och i vårt sortiment hittar du olika typer av proteinbars och kosttillskott. Varumärket riktar sig till aktiva människor oavsett om du gillar att gå på tur, cykla, springa, lyfta vikter, klättra i berg så har vi produkter för prestation, uthålligt och återhämtning.

Övrig information     

Redovisningsprinciper

Delårsrapporten har upprättats i enlighet med årsredovisningslagen och Bokförings­nämndens allmänna råd BFNAR 2012:1 Årsredovisning och koncernredovisning (K3). Redovisningsprinciperna har inte förändrats sedan senast reviderade årsredovisningen 2021.

Operationella och finansiella risker

Bolagets verksamhet är utsatt för ett antal risker som helt eller delvis ligger utanför bolagets kontroll men som kan påverka försäljning och resultat. Riskerna som bolaget utsätts för är förändringar av materialpriser, valutakurser samt kundavtal.

Aktien

Antalet utestående aktier uppgick per den 30 september 2023 till 22 329 899.

Bolaget har efter balansdagen genomfört en riktad emission som registrerades 2 oktober 2023 och en företrädesemission som registrerades 16 oktober 2023. I den riktade emissionen tecknades totalt 9 756 097 aktier och i företrädes­­emissionen tecknades totalt 5 582 474 aktier. Emissionerna tecknades till 100 procent och bolaget tillfördes 18,9 MSEK innan emissionskostnader.

Antalet aktier före registreringen av nyemissionerna uppgick till 22 329 899 aktier. I bolaget fanns en aktieägare, Richard Hertvig, som per 2023-09-30 innehade mer än 10 procent av de utestående aktierna i bolaget med en ägarpost om 17,1 procent.

Antalet aktier efter registreringen av nyemissionen uppgår till 37 668 470 aktier. I bolaget finns två aktieägare, Voxson Carl-L Eriksson AB och Richard Hertvig, som per 2023-11-08 innehar mer än 10 procent av de utestående aktierna i bolaget med en ägarpost om 15,1 procent respektive 12,2 procent.

Bolaget har per rapportdatum fyra utestående optionsprogram.

Optionsprogrammet 2022/25:1 omfattar 255 000 teckningsoptioner till ett lösenpris om 8,30 SEK som löper ut 2025-07-30.

Optionsprogrammet 2022/25:2 omfattar 135 000 teckningsoptioner till ett lösenpris om 8,30 SEK som löper ut 2025-07-30.

Optionsprogrammet 2023/25:1 omfattar 200 000 teckningsoptioner till ett lösenpris om 2,70 SEK som löper ut 2026-05-31.

Optionsprogrammet 2023/25:2 omfattar 540 000 teckningsoptioner till ett lösenpris om 2,70 SEK som löper ut 2026-05-31.

Om samtliga teckningsoptioner utställda per 2023-11-24 utnyttjas för nyteckning av 1 130 000 aktier kan utspädningseffekten uppgå till cirka 3,0 procent beräknat enligt antal emitterade aktier/totalt antal aktier efter emission.

Styrelsens intygande

Styrelsen och verkställande direktören försäkrar att denna delårsrapport ger en rättvisande översikt av bolagets verksamhet, ställning och resultat samt beskriver väsentliga risker och osäkerhetsfaktorer som bolaget står inför.

Denna delårsrapport har inte granskats av bolagets revisor.

Växjö den 24:e november 2023

Hans Jacobsson                                     Jonas Hamrén Berggren

Styrelseordförande                                Styrelseledamot

Richard Hertvig                                        Therese Lundstedt

Styrelseledamot och                               Styrelseledamot

Finansiell kalender

28 februari 2024: Delårsrapport Q4 2023 publiceras

30 april 2024: Årsredovisning 2023 publiceras

24 maj 2024: Delårsrapport Q1 2024 publiceras

31 maj 2024: Årsstämma

För ytterligare information, kontakta vänligen:

Richard Hertvig, Vd och koncernchef

E-post: richard@lohilofoods.com, tel: +46 70 88 69 444

Om Lohilo Foods AB (publ)

Lohilo Foods AB (publ), som grundades 2008, är ett foodtech-bolag med rötter i Småland. Bolaget startade som en glassproducent med målsättningen att bli ett av de största glassbolagen i Norden. Sedan april 2019 har bolaget även etablerat sig inom torrvarusegmentet med produkter inom functional food. Kända varumärken i produktportföljen inkluderar LOHILO, Järnaglass, Alvestaglass, Superfruit, Bubbies och KLEEN.  

Aktien handlas sedan 2020-10-26 på Nasdaq First North Growth Market Stockholm under beteckningen LOHILO. Bolag vars aktier är upptagna till handel på Nasdaq First North Growth Market måste ha en Certified Adviser. För Lohilo Foods AB (publ) innehar FNCA Sweden AB, info@fnca.se respektive 08-528 00 399, uppdraget som Certified Adviser.

Lohilo Foods AB (publ)

Nylandavägen 2, 352 50 Växjö • Tel: 0470-72 91 78 • www.lohilofoods.com • E-post: info@lohilofoods.com

Richard Hertvig, VD, richard@lohilofoods.com, +46 70 886 94 44