Speqta utökar Vinklubbens kapacitet

Speqta (”SPEQT”) utökar Vinklubbens kapacitet och förbättrar segmenteringen. De första testerna av den utökade nya segmenteringen är mycket positiva och har bland annat gett ökad konvertering hos vinimportörerna. Vinklubbens utökade erbjudande har redan blivit väl mottaget av både nya och befintliga kunder.

Förra året beslöt Speqta att utöka Vinklubbens kapaciteten och förbättra segmenteringen inom den viktigaste distributionskanalen, e-distribuerad direktreklam. Under fjärde kvartalet genomfördes därför omfattande marknadsaktiviteter med bland annat redaktionellt innehåll för att bygga en större och mer segmenterad bas av prenumeranter. I början av året har den nya utökade prenumerantbasen fått erbjudanden från Vinklubbens kunder vinimportörerna med goda resultat där konverteringen av nya slutkunder ökat.

Vinklubben har nu – baserat på resultaten från testerna – beslutat sig för att integrera den mer segmenterade prenumerantbasen i det ordinarie erbjudandet. Det innebär att Vinklubben från och med andra kvartalet i år och framåt ökar sin kapacitet med cirka 20–25 procent gentemot tidigare år. 

Den utökade kapaciteten med möjlighet till högre exponering har mött stort intresse från nya och befintliga kunder och beläggningsgraden är högre än förra året. Vinklubben ser att allt fler vindistributörer idag väljer e-distribuerad direktreklam för exempelvis nylanseringar.

Speqtas VD Fredrik Lindros kommenterar: 
Vinklubbens förbättrade erbjudande är ännu ett bevis på att Speqta är ett ledande bolag inom prestationsbaserad marknadsföring. Vi har marknadens starkaste prestationsbaserade tjänst för vinimportörer som ger mycket bra resultat. Vi fortsätter nu förfina optimeringsarbetet för att nå ännu högre konverteringsnivåer för våra kunder.

Vinklubben gjorde sitt bästa fjärde kvartal och helår någonsin 2020. Rekordresultaten beror delvis på den nya sociala medietjänsten Vinklubben SMART som lanserades i fjärde kvartalet. Det är en unik tjänst som hjälper vinimportörer att rikta marknadsföringen för specifika produkter och som justeras i realtid. SMART är ännu ett bevis på Speqtas innovationskraft och förmåga att tänka nytt även i etablerade segment.

Fredrik Lindros fortsätter: 
Vi ser ett ändrat köpbeteende vad gäller alkoholkonsumtionen till följd av pandemin där fler väljer att göra sina inköp via Systembolagets onlinebutik. Fortfarande sker dock merparten av försäljningen i butik vilket betyder att det finns en stor potential för onlinehandeln och beställningssortimentet. 

För mer information, kontakta gärna:
Fredrik Lindros
VD Speqta AB (publ)
fredrik.lindros@speqta.com
+46 723 10 66 66

Om Speqta
Speqtas erbjuder de bästa prestationsbaserade lead genererings-plattformarna med hjälp av data och AI, och ska växa organiskt samt via förvärv på nya och befintliga marknader. Bolaget har två affärsområden, Speqta AdTech samt Speqta Content & Comparison. Bolaget är listat på Nasdaq First North Premier Growth Market i Stockholm under namnet “SPEQT”. Bolagets Certified adviser är Västra Hamnen Corporate Finance AB, telefonnummer: +46 40 20 02 50 e-mail: ca@vhcorp.se.

www.speqta.com