Svenska Touchtech visar upp innovativa lösningar tillsammans med Bestseller

I samband med att danska Bestseller, som utgörs av runt 20 varumärken där Vero Moda och Jack & Jones är bland de mest kända i Sverige, släpper sin hållbarhetsrapport 2022 visar man tillsammans med Göteborgsbaserade Touchtech framtidens tekniska lösningar för wholesale och retail.

Det är under ett flerdagarsevent som går av stapeln i slutet av mars i Århus, där Bestseller har sitt huvudkontor, som klädkoncernen har valt att bjuda branschen och intresserade på en förhandstitt på hur hållbarhetsarbetet kan förstärkas med hjälp av tekniska lösningar.

”Samarbetet mellan Touchtech och Bestseller började 2018 med vår endless-aisle-lösning som idag finns i 400 Jack & Jones-butiker i Europa. Därefter inleddes dialogen kring wholesale-lösningen Touchtech Showroom. Hållbarhet är affärskritiskt inte bara för oss utan även för Bestseller och hela branschen, därför känns det extra kul att presentera samtliga lösningar under eventet”, säger Deniz Chaban, VD Touchtech. 

På plats i Århus visar Touchtech upp hur man löser några av de främsta utmaningarna inom wholesale och retail. Innovativ teknik som kan bidra till ökad och hållbar försäljning, minskade kostnader tack vare färre antal fysiska prover och förbättrad köpupplevelse genom effektiviserat kundmöte, fysiskt och digitalt.

”En utmaning inom wholesale har varit köpresan. När den fysiska miljön och digitala verktyg inte är sammankopplade tar det till exempel lång tid att leta upp en fysisk produkt på den digitala plattformen. Många gånger slutar det med att beställningar görs i slutskedet när det inte går att ändra beställningen. De verktyg vi nu visar upp på plats i Danmark hjälper säljare och kunder att röra sig sömlöst mellan fysiskt och digitalt vilket förstärker köpupplevelsen. När vi kopplar på data kommer det vara ännu enklare att göra bättre affärsmässiga beslut och vi hoppas besökarna i Århus får uppleva den fulla potentialen som Tochtechs plattform har.”

Bestsellers bjuder bland annat in företrädare för dansk mode- och textilindustri och förhoppningen är att fler aktörer får upp ögonen hur tekniska lösningar kan vara verktyg som skapar bättre förutsättningar för en mer hållbar försäljning.

”Touchtech är nyfikna och angelägna om att förstå vår affär samtidigt som Bestseller förbättrar kundresan vilket adderar värde i säljmöten, leverans av högkvalitativa lösningar och användarupplevelser samtidigt som vårt varumärke står fortsatt i fokus”, säger Frederik Leerskov Bugslag, produktchef inom digital utveckling och B2B på Bestseller.

Bestseller kommer med hjälp av Touchtech visa hur man arbetar både innovativt och hållbart.

”Touchtech har tagit fram en plattform som hjälper oss med digital värdebaserad innovation och att fortsatt ha en sammanhållen kundresa. Vi kan nu utan att störa affärsmodellen minska andelen prover och fortfarande ge kunder möjlighet att ta del av våra produkter och kollektioner. Integrationen mellan digitala verktyg och fysiska miljöer länkar samman dessa två världar.”

Frederik Leerskov Bugslag förklarar att Bestseller investerar i teknik och att nyckeln till att börja arbeta med nya lösningar är att de integreras i vardagen, för både kunder och säljorganisation.

”Det finns mer att göra; det digitala tillåter oss att vara mer hållbara, snabbrörliga och visa större utbud medan det fysiska fortsatt ger oss möjlighet att fokusera på nyckelprodukter, huvudbudskap, stilar och ämnen. Vi ser en stor potential i Touchtechs plattform och fortsätter att utveckla samarbetet.”

För mer information:

Deniz Chaban, VD Touchtech
+46 (0)31 – 75 73 260, deniz@touchtech.com

Frederik Bugslag, produktchef inom digital utveckling och B2B, BESTSELLER
+4552151629, frederik.bugslag@bestseller.com

Ander Åker, presskontakt BCW Stockholm
+46 (0)73-531 45 71, anders.aker@bcw-global.com

Om Touchtech
Touchtech grundades 2008 av Deniz Chaban och Sebastian Hartman med huvudkontor i Göteborg. Bland ägarna märks Heartland, storägare i handelsplattformarna Zalando, Asos och i Bestseller. Touchtech erbjuder aktörer inom wholesale och retail globalt marknadsledande, tekniskt strategiska och integrerade omnikanallösningar. Lösningar som kan bidra till att framtidssäkra verksamheter, skapa hållbar försäljning, bibehålla arbetstillfällen samt butiks- och online-lösningar för att förstärka varumärkesupplevelsen.  Touchtech jobbar med varumärken som J.Lindeberg och Axel Arrigato och finns på 400 Jack & Jones-butiker i Europa där det används dagligen av tusentals butikssäljare. Touchtechs lösningar har hög användarvänlighet och kompabilitet och kan integreras med vanliga system för ERP, e-handel, PIM och POS.  För mer information besök www.touchtech.com

Om BESTSELLER
BESTSELLER är ett internationellt, familjeägt, modeföretag med över 20 enskilda globala modemärken som ONLY, JACK & JONES och VERO MODA. BESTSELLER har som målsättning att öka takten inom modebranschen mot en mer hållbar verklighet, med den absoluta ambitionen att ta Fashion FWD; att företaget ska vara klimatpositivt, rättvist för alla och ha en cirkulär design.
För mer information besök www.bestseller.com