Svenskt investmentbolag med fokus på Kina konsumtion noteras på First North

Det svenska investmentbolaget Nordic Asia Investment Group tar steget in på First North den 16 december. I samband med noteringen tar bolaget in minst 200 miljoner – pengar som ska investeras i bolag med fokus på den kinesiska konsumentmarknaden. 

– Vi ser stora möjligheter i Kina i takt med att landet går över från en exportdriven ekonomi, där pris varit den enskilt största konkurrensfaktorn, till att fokusera på den starkt växande lokala konsumentmarknaden. Kinesiska bolag konkurrerar idag direkt med de västerländska jättarna och vi ser att bolag som Xiaomi och dess underleverantörer såsom Sunny Optical, Luxshare Precision, Eoptolink , Sunway Communications som tillsammans tillverkar alltifrån mobiltelefoner till robotdammsugare, tagit betydande marknadsandelar såväl i Kina som globalt. Det är en utveckling som sannolikt kommer fortsätta, förklarar Yining Wang som är grundare och vd för Nordic Asia Investment Group.

Lyssna på podden Aktier Small Talks intervju med Yining Wang här 

Yining Wang, som har ett förflutet inom investmentbolaget Melker Schörling och som arbetat operativt i Kina som affärsområdeschef för Assa Abloy innan han startade Nordic Asia, menar att de erfarenheter han tar med sig från åren på plats i Hong Kong, är avgörande för att förstå den lokala dynamiken. Det är också anledning till att bolaget, utöver teamet i Sverige, även har ett analysteam på plats i Kina. 

– Kina är en speciell marknad som man behöver förstå inifrån för att göra bra investeringar. Att ha arbetat operationellt på plats i landet har bidragit till min förståelse för såväl möjligheter som risker som finns med investeringar i Kina. Och det är bakgrunden till att vi har analytiker som täcker bolagen lokalt från vårt kontor i Shanghai. 

– Jag upplevde själv på plats den stora börsnoteringen av Alibaba och hur den kinesiska chattjänsten WeChat gick från 400 miljoner aktiva användare till att idag ha 1,2 miljarder användare. WeChat har idag också 50 procent av mobilbetalningsmarknaden i Kina. Det finns en enorm potential om man kommer in i rätt kinesiska bolag tidigt i deras tillväxtresa. Och det är det vi försöker att göra genom att identifiera stora tillväxttrender och sedan förstå och analysera bolag som vi tror kommer vara de stora långsiktiga vinnarna på dessa trender. 

För närvarande investerar Nordic Asia över tre strategiska pelare där man identifierat betydande framtidspotential för kinesiska bolag – skiftet mot 5G, handelsplattformar och lokala varumärken. 

I portföljen har man i dagsläget 25 bolag där Tencent, JD.com, Xiao Mi och Alibaba tillhör de mer välkända bolagen, I portföljen har man i dagsläget 25 bolag där man både äger nischbolagen såsom Semcorp international som tillverkar separatorer för litiumjonbatterier, vilka har en marknadsandel på över 50 procent på den kinesiska marknaden – med en rörelsemarginal på nästan 40 procent och är underleverantörer till elbilsvarumärken såsom Tesla, NIO, Xpeng med fler samt bolagen såsom Jd.com, Xiaomi och Tecent mfl

– Vi tycker det finns många intressant case, i synnerhet mot bakgrund av att vissa innehav handlas till mer attraktiva vinstmultiplar nu än för bara något år sedan, säger Yining Wang som samtidigt betonar att det finns en rad risker att ta hänsyn till som investerare där inte minst de regulatoriska riskerna gjort sig påminda under innevarande år. 

– Det är bara se på Alibaba och de böter bolaget fått av myndigheterna för att ha missbrukat sin dominerande – Tex. Alibaba har  fått böter för att ha missbrukat sin dominerande ställning. Det har gett stort avtryck på kursen och skapat ett visst negativt sentiment när det gäller Kina som investering. Men om man ser till myndigheternas långsiktiga tillväxtplaner så finns det väldigt mycket som talar för kinesiska bolag framåt. Det gäller dock att uppmärksamma de delar av ekonomin där det uppstår kortsiktiga övervinster och där det kan finnas incitament från myndigheterna att införa balanserande åtgärder. 

På frågan varför Yining tycker att man ska investera i ett investmentbolag som Nordic Asia svarar han: 

– Varje investerare måste göra sin egen bedömning av investeringen och läsa prospektet ordentligt, men tror man på den kinesiska konsumentmarknaden och tror att vi är tillräckligt duktiga och har en portfölj som är positionerad för att exploatera denna möjlighet, då kan Nordic Asia vara ett intressant komplement till ens långsiktiga portfölj.

Se emissionsvillkor, prospekt och länkar till teckningsanmälan här