En spelares storvinst hämmade koncernens tillväxt och lönsamhet under första kvartalet 2018 och bolaget fortsätter vara lågt värderat jämfört med peers. Storvinster är dock ovanliga och fina aprilsiffror talar för ett starkt andra kvartal. B2B-verksamheten har tecknat avtal med ytterligare ett mediehus. Vi ser uppsida i Aspire.
Med en fullserviceplattform som täcker alla vardagliga aspekter av att driva spel online är Aspire unik som plattformsleverantör i iGaming-sektorn. Fullservicelösningen är attraktiv för befintliga operatörer men också för aktörer utanför iGaming-sektorn, så som mediehus. Med sex spellicenser bedömer vi möjligheterna som goda att under de närmsta åren växa inom just detta segment. Aspire är nu även live med sports betting med egna varumärket Karamba och med partnervarumärket Nossa Asposta. Ytterligare en partnersajt skall gå live innan VM i fotboll går av stapeln i juni. Det skapar möjligheter till god tillväxt under de kommande kvartalen. Vidare har bolaget tagit upp 27,5 miljoner euro i säkerställt obligationslån för att realisera sin förvärvsstrategi. Det kommer troligtvis att addera ytterligare uppsida.
Under det första kvartalet 2018 växte B2B-verksamheten med 24 procent, kvartal mot kvartal. Efter kvartalets utgång meddelades att en ny kund, Aller Media Denmark, signerats. I Danmark läser drygt två miljoner danskar en publikation från Aller varje vecka. B2C-verksamheten växte med fem procent och EBITDA-marginalen på koncernnivå landade på 15 procent. Marginalen var 1,2 procentenhet lägre än samma kvartal 2017 och fem procentenheter lägre än föregående kvartal. Sekventiellt har kostnaderna inte ökat anmärkningsvärt. Den försvagade marginalen är således hänförbar till intäktsnivån. Intäkterna påverkades i sin tur av en ovanligt stor spelvinst med en negativ inverkan om en miljon euro. Justerat för storvinsten landade EBITDA-marginalen i vår modell kring 20 procent och vi ser således ingen anledning att oroas för marginalerna framledes. Normalt sett återgår del av storvinsten till bolaget, vilket bolaget indikerat i sin rapport; där intäkterna i april är upp 66% jämfört med april förra året och 33% jämfört med kvartal 1 2018. Därtill var intäkterna inom B2C-verksamheten på högsta nivåer under april 2018, vilket inger förhoppningar. I bas-scenariot landar vi på en värdering om 38,2 (42,3) kronor per aktie. Sektorns multiplar har kommit ner och är den största orsaken till sänkningen av värdet per aktie.
Läs hela analysen här.
Detta är ett pressmeddelande från Analysguiden.