Analysguiden: I blocken inför omreglering

En spelares storvinst hämmade koncernens tillväxt och lönsamhet under första kvartalet 2018 och bolaget fortsätter vara lågt värd­erat jämfört med peers. Storvinster är dock ovanliga och fina aprilsiffror talar för ett starkt andra kvartal. B2B-verksamheten har tecknat avtal med ytterligare ett mediehus. Vi ser uppsida i Aspire.

Med en full­serviceplatt­form som täcker alla vardagliga aspekter av att driva spel online är Aspire unik som platt­forms­leverantör i iGaming-sektorn. Full­service­lösningen är attrak­tiv för befintliga operatörer men också för aktörer utan­­för iGaming-sektorn, så som mediehus. Med sex spellicen­ser be­dömer vi möjlig­­heterna som goda att under de närmsta åren växa inom just detta segment. Aspire är nu även live med sports betting med egna varumärket Karamba och med partner­varumärket Nossa Asposta. Ytter­ligare en partnersajt skall gå live innan VM i fotboll går av stapeln i juni. Det skapar möjligheter till god tillväxt under de kom­man­de kvartalen. Vidare har bolaget tagit upp 27,5 miljoner euro i säkerställt obligations­lån för att realisera sin förvärvsstrategi. Det kommer troligtvis att addera ytterligare uppsida.

Under det första kvartalet 2018 växte B2B-verksamheten med 24 procent, kvartal mot kvartal. Efter kvartalets utgång meddelades att en ny kund, Aller Media Denmark, signerats. I Danmark läser drygt två miljoner danskar en publikation från Aller varje vecka. B2C-verksam­heten växte med fem procent och EBITDA-marginalen på koncernnivå landade på 15 procent. Marginal­en var 1,2 procent­enhet lägre än samma kvartal 2017 och fem procent­enheter lägre än föregående kvartal. Sekventiellt har kostnaderna inte ökat an­märk­nings­värt. Den försvagade marginal­en är således hänförbar till intäktsnivån. Intäkterna påverkades i sin tur av en ovan­ligt stor spelvinst med en negativ in­verkan om en miljon euro. Justerat för storvinsten landade EBITDA-marginalen i vår modell kring 20 procent och vi ser så­led­es ingen anledning att oroas för marginal­erna framledes. Normalt sett återgår del av storvinsten till bolaget, vilket bolaget indikerat i sin rapport; där intäkterna i april är upp 66% jämfört med april förra året och 33% jämfört med kvartal 1 2018. Därtill var intäkterna inom B2C-verksamheten på högsta nivåer under april 2018, vilket inger förhopp­ningar.  I bas-scenariot land­ar vi på en värdering om 38,2 (42,3) kronor per aktie. Sektorns multiplar har kommit ner och är den största orsaken till sänkningen av värdet per aktie.

Läs hela analysen här.

Detta är ett pressmeddelande från Analysguiden.