Freetrailer har sedan 2015, då Bolaget såg ett behov av självbetjäningslösningar för uthyrning av släpvagnar, prioriterat intern produktutveckling. Freetrailer har trots utveckling av produktutbudet fortsatt växa under perioden och är genom deras nyutvecklade teknik redo för att växla upp ytterligare. Bolaget antas genom deras teknik kunna anknyta allt fler partneravtal på redan existerande marknader, samtidigt som expansion till Tyskland, Finland och Benelux väntas inledas inom tre år. I ett Base scenario indikerar en DCF-modell en uppsida om 40,9 %, från introduktionskursen om 4,5 DKK.
För fullständig analys läs här: https://analystgroup.se/analysis/freetrailer-group/
Lansering av självbetjäningslösningen Freelock
Bolagets nyutvecklade lösning, Freelock, gör att Bolagets släp kan låsas upp med hjälp av en Bluetooth-koppling till Freetrailers bokningsapp. Detta innebär att Freetrailer kan hyra ut släpvagnarna helt självbetjänat. I samband med introduktionen av Freelock vid IKEAs varuhus i Gentofte, Danmark, såg Freetrailer en ökning om ca 50 % av antalet uthyrningar, vilket påvisar lösningens potential. Freelock finns för tillfället endast på ett fåtal av Freetrailers stationer, men ska framgent installeras på samtliga vagnar. Detta estimeras leda till att antalet uthyrningar per vagn ökar, som i sin tur väntas öka Bolagets möjlighet till merförsäljning.
Expansion på existerande och nya marknader
Bolaget står i och med lanseringen av Freelock redo för att expandera. Planen är att fram till räkenskapsåret 19-20 fokusera på tillväxt på existerande marknader, där Bolaget menar att en realistisk plan är att ha 5 000 vagnar i rotation 22-23, att jämföra med dagens siffra om 1 470 stycken. Därefter planeras expansion till nya geografiska marknader, först till Finland 19-20, följt av Tyskland och Benelux under 20-21.
Lågt personalbehov skapar skalbarhet
Bolagets uthyrning av släpvagnar sker på de platser Freelock är introducerat helt betjäningsfritt, snarare än via stationslösningar, vilket innebär att Freetrailer inte har samma personalkrav som vid mer traditionell vagnuthyrning. Av Bolagets totala personalkostnader uppskattas endast 46 % komma från roller där Bolaget kommer behöva öka antalet anställda, detta för att betjäna Bolagets tillväxt de kommande åren. Vidare innebär det att Bolaget inte behöver skala upp kostnader i samma takt som omsättning ökar, vilket väntas medföra marginalexpansion.
I Base scenario värderas Freetrailer till 6,34 DKK.
I ett Base scenario estimeras Freetrailer omsättningstillväxt mellan 17-18 till 22-23 uppgå till 20,3 % (CAGR), samtidigt som EBITDA-marginalen estimeras till 16,3 %. I en diskonterad kassaflödesmodell där diskonterings-räntan estimeras till 12,7 %, indikeras ett implicit värde per aktie om 6,34 DKK, motsvarande en potentiell uppsida om 40,9 % från noteringskursen om 4,50 DKK.
Om Analyst Group: Ett av Sveriges främsta analyshus med fokus på små och medelstora börsbolag.
Läs mer om Analyst Group, (http://analystgroup.se/om-ag/)
Det här ett pressmeddelande från Analyst Group angående publicering av aktieanalys på Freetrailer Group. Läsare kan anta att Analyst Group har mottagit ersättning för att framställa analysen. Uppdragsgivaren har inte haft någon möjlighet att påverka de delar där Analyst Group har haft åsikter om Bolaget, framtida värdering eller annat som skulle kunna tänkas utgöra en subjektiv bedömning. De delar som Bolaget har kunnat påverka är de delar som är rent faktamässiga och objektiva.