Årsredovisning 2023 Lohilo Foods AB (publ)

Styrelsen och verkställande direktören för Lohilo Foods AB (publ) avger följande årsredovisning och koncernredovisning för räkenskapsåret 2023. Årsredovisningen är upprättad i svenska kronor, SEK. Om inte annat särskilt anges, redovisas alla belopp i tusentals kronor (Tkr). Uppgifter inom parentes avser föregående år.

Förvaltningsberättelse

Information om verksamheten

Lohilo Foods AB (publ), tidigare Alvestaglass AB, som grundades 2008 är ett foodtech-bolag med rötter i Småland. Bolaget startade som en glassproducent med målsättningen att bli ett av de största glassbolagen i Norden. Sedan april 2019 har bolaget etablerat sig inom torrvarusegmentet med produkter inom functional food. Kända varumärken i produktportföljen inkluderar våra egna varumärken: LOHILO, Alvestaglass, Järnaglass, Superfruit, Kleen och Kultures samt distribuerade varumärken: Bubbies, och Steens.

Företaget har sitt säte i Växjö, Kronobergs län.

Väsentliga händelser under räkenskapsåret

Q1

• Inga väsentliga händelser under första kvartalet.
  • Jonas Hamrén Berggren föreslås som ny ledamot i Lohilo Foods styrelse

Q2

• Jonas Hamrén Berggren vald till ny ledamot i Lohilo Foods styrelse

Q3

• Bolaget har erhållit det högsta betyget AA+ i senaste BRC certifieringen.
  • Bolaget har presenterat strategisk översyn och prioriterade förändringsområden med delområden: Besparings- och effektiviseringsåtgärder, förändringar inom supply chain, minskade leasingkostnader, förändrade hyresavtal samt fokus på export. Totalt innebär dessa fyra effektiviseringar besparingar på upp till 18,5 MSEK årligen som kommer att förbättra resultatet successivt under Q4 2023-Q4 2024. Utöver effektiviseringar och besparingar fortsätter arbetet med tillväxt inom export.
  • Styrelsen har beslutad om riktad nyemission om 12 MSEK samt en företrädesemission om ca 6,9 MSEK
  • Bolaget har presenterat det första delresultatet i strategisk översyn och prioriterade förändringsområden. Besparings- och effektiviseringsåtgärder inom sälj och administration är helt genomförda med full effekt i december 2023. Förändringar inom supply chain är till hälften genomfört, resterande åtgärder planeras att genomföras runt årsskiftet.

Q4

• Den riktade emissionen om 12 MSEK före emissionskostnader är registrerad.
  • Företrädesemissionen om ca 6,9 MSEK före emissionskostnader tecknades till 100 % och är registrerad.
  • Bolaget har presenterat det andra delresultat i Strategisk översyn och prioriterade förändringsområden. Hyresavtalet med kontor, frys- samt torrlager kommer att utträdas 2024-01-31. Kostnaden för avslutande av hyresavtal om ca 8,7 mkr belastar Q4 2023. Den sammantagna kommande besparingen beräknas uppgå till 9,2 mkr årligen. Likvidförbättringen beräknas uppgå till 7 mkr på rullande 12 månader.

Väsentliga händelser efter räkenskapsårets slut

• Bolaget har bytt Certified Adviser till Eminova Fondkommission AB.
  • Bolaget har utträtt tidigare fastighet med väsentlig kostnadsbesparing.
  • Lohilo och Superfruit lanseras hos kedjan Normal, tar första order värd 7 MSEK
  • Lohilo lanseras hos kedjan Deli De Luca i Norge
  • Styrelsen lämnar prognos att nettoomsättningen för 2024 kommer att öka med minst 10% jämfört med föregående år med en EBITDA marginal på mer än 5 % med rådande valutakurser. Koncernens likviditetsplan fastställer att inget ytterligare behov av nyemission föreligger under året. Ambitionen är att successivt amortera ned koncernens nettolåneskuld med det löpande kassaflödet.
  • Martin Lyberg avslutar sin tjänst som vice VD i Lohilo Foods.

VD har ordet

Fortsatta exportframgångar och marginalförbättringar i Q4, styrelsen lämnar positiv prognos för 2024 baserat på genomförda åtgärder och besparingar

Vi håller vår linje och har under 2023-års sista kvartal fortsatt fokusera på att öka våra marginaler och på att nå en framgångsrik exporttillväxt. Det är mycket glädjande att se de positiva effekterna från vårt målinriktade arbete. Det fjärde kvartalet brukar vanligtvis vara utmanande och vårt svagaste sett till försäljningen. Under 2023 ser vi dock att vi har lyckats förbättra bruttomarginalen och öka exporten avsevärt samtidigt som vi har effektiviserat våra kostnader, särskilt personalkostnaderna.

Våra fasta kostnader minskar

Vårt omstruktureringsprogram fortsätter att sänka våra kostnader och förbättra våra marginaler. Omstruktureringsprogrammet förväntas vara avslutat efter första kvartalet 2024 och kommer att resultera i betydande minskningar av våra fasta kostnader, vilket förväntas ge fortsatt positiva effekter på vår lönsamhet och resultat. Under kvartalet har vi valt att hantera några jämförelsestörande poster för att kunna nå önskade kostnadsbesparingar på sikt, vilket påverkar fjärde kvartalets resultat negativt. Ett par exempel på en jämförelsestörande poster är att vi har flyttat vårt huvudkontor och outsourcat huvudlagret från och med i slutet av januari vilket har och kommer att resultera i betydande kostnadsbesparingar upp till ca 700 TSEK per månad. Även effektiviseringsprogrammet för dotterbolaget Superfruit har varit framgångsrikt, med positiva resultat under andra halvåret 2023 och förväntningar på fortsatt tillväxt under 2024.

Exporttillväxt och nytt samarbete med Normal A/S samt Deli de Luca

Vi ser en kontinuerlig tillväxt inom exporten både kvartalsvis och årligen, med förbättrad lönsamhet och nya listningar som förväntas bidra till tillväxten under 2024. Vi fortsätter att fokusera på produktutveckling och lanseringar, med spännande planer för våra egna varumärken LOHILO, Alvestaglass och Superfruit som kommer att kunna gynna försäljningen och exporttillväxten ytterligare.

Vi är glada över att kunnat presentera vår senaste exportframgång som innebär att LOHILOs produkter kommer att finnas tillgängliga i över 600 Normal-butiker, samtidigt som Superfruits sortiment kommer att vara tillgängligt i flera av de större butikerna. Vi ser fram emot att samarbeta med Normal A/S för att fortsätta att expandera och stärka närvaron för våra produkter på den internationella marknaden.

På exportsida kan vi också glädja oss med att LOHILO nu kommer finnas tillgängligt hos den norska kedjan Deli de Luca med vår 350 ml-glassprodukt. Lanseringen omfattar 100 butiker från vecka 8 och markerar en betydande expansion för oss på den norska marknaden. Vi ser detta som en viktig del av vår strategi och tillväxt på den norska marknaden.

På befintlig exportmarknad har listningar ökat i Finland med LOHOLO Bites, Bars och Alvestaglass, medan i Schweiz har listningarna ökat med LOHILO Bars, Proteinpulver och glasspinnar. I Danmark har listningar ökat med LOHILO Bars och Proteinpulver.

Stabil grund för fortsatt tillväxt och lönsamhet Vi är glada över att se våra strategiska insatser ge förväntade resultat, vilket har stärkt vår position på marknaden under 2023. Trots utmaningarna är vi övertygade om att vi nu har en ideal storlek och plattform för fortsatt tillväxt och lönsamhet när vi går in i det nya året. För att alla aktieägare och intressenter ska kunna se hur vi står rustade efter genomförda åtgärder och med nuvarande försäljningsplattform har vi i år valt att lämna prognos för 2024. Prognosen visar att vi ska kunna nå minst 5% EBITDA marginal över helåret. Detta känns mycket positivt eftersom det innebär vi med nuvarande avskrivningar och räntor slutligen är lönsamma bottom line igen. Vi kommer under året att följa upp mot denna prognos och justera den vid behov. Tack till våra medarbetare för deras hårda arbete och till våra aktieägare för deras stöd. Tillsammans är vi redo att ta nästa steg mot framgång och uppnå våra gemensamma affärsmål.

Richard Hertvig

Framtida utveckling

Med hänsyn till de nya kunderna och de utökade listningarna under inledningen av 2024, samt besparingar och effektiviseringar som genomförts under 2023 förväntar sig styrelsen att nettoomsättningen för 2024 kommer att öka med minst 10% jämfört med föregående år med en EBITDA marginal på mer än 5 % med rådande valutakurser. Samtidigt understryker styrelsen att koncernens försäljning fluktuerar över året i linje med glassmarknaden där historiskt sett kvartal två och tre är de starkaste perioderna. Koncernens likviditetsplan fastställer att inget ytterligare behov av nyemission föreligger under året. Ambitionen är att successivt amortera ned koncernens nettolåneskuld med det löpande kassaflödet.

Lohilos långsiktiga strategiska mål

• Att systematiskt positionera sig inom functional food, med glass, dryck och hälsa som utvalda produktkategorier

Lohilo har vidare som långsiktiga finansiella mål:

• En genomsnittlig årlig tillväxt överstigande 10 procent
  • Att öka exportandelen till att överstiga 50 procent av omsättningen

Att långsiktigt uppnå EBITDA-marginal om minst 10 procent

Riskfaktorer

Begränsat antal stora kunder

Koncernens tre största kunder, ICA, Axfood och Virapuda (Finland) står tillsammans för cirka 66 (68) procent av koncernens totala försäljning. ICA, Axfood och Coop är viktiga aktörer på den svenska livsmedelsmarknaden.

Omfattning: Om Bolaget skulle förlora någon av kunderna som beskrivs ovan riskerar det att få omfattande påverkan på Bolagets omsättning och resultat och kommer även att påverka den marknadsandel som Lohilo Foods för närvarande innehar inom dagligvarumarknaden.

Immateriella rättigheter

En viktig förutsättning för Bolagets möjligheter att expandera varumärket LOHILO internationellt är att Bolaget erhåller immaterialrättslig skydd för varumärket LOHILO på de aktuella marknaderna. Bolaget innehar idag immaterialrättsligt skydd för varumärket LOHILO inom Sverige och EU samt i viss omfattning även i Kina, USA, Australien och UK.

Omfattning: Geografiska begränsningar i Bolagets möjligheter att utnyttja varumärket LOHILO kan långsiktigt påverka Bolagets expansionsmöjligheter och därigenom på sikt begränsa Bolagets möjligheter att positivt utveckla omsättning och resultat.

Beroende av leverantörer

Produktionen av Bolagets produkter är beroende av ett begränsat antal leverantörer i nedströmskedjan. Leverantörerna som sådana är utbytbara men skulle leverantörerna drabbas av kapacitetsbegränsningar eller andra faktorer som påverkar leverantörernas verksamhet finns risk att Bolagets verksamhet på, framför allt kort sikt, påverkas negativt då det skulle medföra fördröjningar i leveransen.

Omfattning: Koncernens tre största leverantörer står tillsammans för cirka 59 (62) procent av koncernens totala behov av leverantörstjänster. Leveransproblem riskerar att under en period drabba koncernen i form av ökade kostnader, minskad omsättning och försämrat resultat.

Beroende av distributionsuppdrag

Lohilo Foods har idag uppdrag att inköpa, lagerhålla, distribuera och försälja ett antal varumärken, som till exempel Bubbies, på en given geografisk marknad. Tidslängden på kontrakten varierar från 12-36 månader med automatisk förlängning av avtalsperioden om ingendera part säger upp samarbetet.

Omfattning: Under året kom cirka 19 (36) procent av koncernens omsättning från dessa distributionsuppdrag. Värdet på respektive uppdrag varierar i storlek och förändras över tiden beroende på hur respektive marknaden utvecklas. Inför varje avtalsperiods förlängningstidpunkt finns risken att avtalet inte förlängs.

Trender och konsumentbeteende

Det finns en ökad efterfrågan på dryck och snacks som ur ett hälso- och miljöperspektiv ses som attraktiva. Detta konsumentbeteende ligger i linje med de produkter som Lohilo Foods erbjuder genom bland annat proteinberikade glassar. Konsumentbeteenden och trender kan dock förändras snabbt och det finns en risk att Bolaget inte fångar upp förändrade konsumentbeteenden eller när nya trender etableras vilket kan innebära att Lohilo Foods tappar konkurrenskraft på marknaden.

Omfattning: Den del av koncernens produkter som hänförs till funktionella livsmedel bedöms motsvara cirka 60 (48) procent av koncernens totala produkter. En väsentlig negativ förändring i trender och konsumentbeteende på denna marknad nationellt och globalt skulle innebära att Bolaget riskerar att tappa såväl omsättning som resultat om snabb produktanpassning inte kan ske.

Framtida erbjudanden

Lohilo Foods kan i framtiden komma att anskaffa ytterligare kapital, beroende på hur kassaflödet från den löpande verksamheten utvecklas över tid samt framtida förvärv, genom att besluta om nyemission av aktier eller andra värdepapper. Nyemissioner kan komma att få negativ effekt på aktiernas marknadspris. Ytterligare emissionserbjudanden kan även riskera att minska det proportionella ägandet och röstandelen för innehavare av aktier i Bolaget (utspädning).

Rysslands invasion av Ukraina och eventuell expansion mot andra länder.

Lohilo Foods har stor del av kostnadsmassan för material och råvaror i EUR och USD.
Konflikten i Ukraina påverkar kostnader för transporter och råvaruinköp i Sverige samt har också gett effekter i form av en försämrad SEK-kurs mot EUR och USD vilket vi sett under 2023. Då det gäller priser jobbar vi med att ta fram långa kontrakt med våra UE så att vi har möjligheter att genomföra prishöjningar mot nästa led i samma omfattning som vi själva drabbas. Dock har vi inte möjlighet att följa detta helt då Drivmedelstillägg och valutaförändringar kommer löpande. Vi har tyvärr inte heller valutabalans mellan försäljning och inköp i EUR utan är överexponerade i våra inköp, både i EUR och USD. Bolaget arbetar idag inte med valutaterminer. Där finns alltså risker med snabb påverkan på vår bruttomarginal.

Hållbarhetsupplysningar

Tillstånds- eller anmälningspliktig verksamhet enligt miljöbalken

Lohilo Foods och Superfruit Scandinavia är registrerade livsmedelsverksamheter hos Miljö och Hälsa i Växjö kommun.

Bolaget bedrev anmälningspliktig verksamhet enligt miljöbalken. Tillverkningen påverkade miljön genom utsläpp till luft och kommunalt reningsverk. Med anledning av produktionsflytten anmäldes nedläggning av miljöfarlig verksamhet till Växjö kommun. Anmälningspliktig verksamhet enligt miljöbalken upphörde 1 maj 2022.

Ägarförhållanden

Registrering av nyemissioner skedde hos bolagsverket under 2023. Per balansdagen innehar följande aktieägare mer än 10% av aktierna:

Voxson Carl-L Eriksson AB – 15,11 %

Richard Hertvig – 12,27 %

Flerårsöversikt (Tkr)

2023 2022 2021 2020 2019
Nettoomsättning 182 130 233 329 248 459 233 747 141 586
Balansomslutning 83 036 93 380 149 540 86 506 94 903
Avkastning på eget kap. (%) neg neg neg neg neg
Soliditet (%) 19,14 28,57 37,79 40,09 17,92

2023 2022 2021 2020 2019
Nettoomsättning 161 086 211 587 225 842 233 747 138 616
Balansomslutning 96 781 101 854 150 710 85 172 86 984
Avkastning på eget kap. (%) neg neg neg neg neg
Soliditet (%) 38,01 42,29 43,32 39,16 21,56

För definitioner av nyckeltal, se Redovisnings- och värderingsprinciper.

Nyckeltalsdefinition på nyckeltalet Avkastning på eget kapital är förändrad jämfört med fg års årsredovisning. För att förenkla redovisas avkastning på eget kapital vid årets slut.

Förändring av eget kapital (TSEK)

Koncernen Aktie-kapital Övrigt tillskjutetkapital Annat eget kapitalinkl. årets resultat Totalt
Belopp vid årets ingång 938 144 471 -118 729 26 680
Omräkningsdifferens 0 0
Årets resultat -29 121 -29 121
Belopp vid årets utgång 1 582 162 157 -147 850

15 889

Moderbolaget Aktie-kapital Ej registrerataktiekapital Överkurs-fond Balanseratresultat Åretsresultat Totalt
Belopp vid årets ingång 938 0 144 471 -80 176 -22 153 43 079
Disposition enligt beslut av årets årsstämma: -22 153 22 153
Årets resultat -24 624 -24624
Belopp vid årets utgång 1 582 0 162 157 -102 329 -24 624 36 785

Förslag till behandling av ansamlad förlust

Styrelsen föreslår att den ansamlade förlusten (kronor):

ansamlad förlust                                                                                                         -102 329 300

årets förlust                                                                                                                    -24 624 538

-126 953 838

behandlas så att

i ny räkning överföres                                                                                               -126 953 838

Koncernens och moderbolagets resultat och ställning i övrigt framgår av efterföljande resultat- och balansräkningar samt kassaflödesanalyser med noter.

Resultaträkning

Nettoomsättning 2 182 130 233 329
Förändring av lagervaror under tillverkning, färdiga varor och pågående arbete för annans räkning -2 325 -11 176
Övriga rörelseintäkter 3 4 569 13 012
184 374 235 165
Rörelsens kostnader 10
Råvaror och Handelsvaror -122 485 -149 316
Övriga externa kostnader 5, 7 -56 804 -66 889
Personalkostnader 8 -23 706 -34 823
Avskrivningar och nedskrivningar av materiella och immateriella anläggningstillgångar -7 225 -11 804
-210 220 -262 832

EGET KAPITAL OCH SKULDER

Eget kapital
19, 20
Eget kapital hänförligt till moderföretagets aktieägare
Aktiekapital 1 582 938

Resultat efter finansiella poster -28 913 -30 342
Justeringar för poster som inte ingår i kassaflödet m.m 15 286 14 637
Betald skatt -335 77
Kassaflöde från den löpande verksamheten före förändringar av rörelsekapital -13 962 -15 628

Kassaflöde från förändringar i rörelsekapital

Förändring av varulager och pågående arbeten 3 116 12 828

Resultaträkning

Rörelsens intäkter
Nettoomsättning 2 161 086 211 587
Förändring av lagervaror under tillverkning, färdiga varor och pågående arbete för annans räkning -1 255 -11 804
Övriga rörelseintäkter 3 6 369 14 631
166 200 214 414
Rörelsens kostnader 10
Råvaror och handelsvaror -111 604 -134 924
Övriga externa kostnader 5, 7 -53 830 -62 226
Personalkostnader 8 -21 300 -31 848
Avskrivningar och nedskrivningar av materiella och immateriella anläggningstillgångar -1 320 -5 353
-188 054 -234 351

Resultat efter finansiella poster -24 437 -22 053
Justeringar för poster som inte ingår i kassaflödet 9 262 7 941
Betald skatt -547 -13
Kassaflöde från den löpande verksamheten före förändring av rörelsekapital -15 722 -14 125

Kassaflöde från förändring av rörelsekapitalet

Förändring av varulager och pågående arbete 2 046 13 426

Noter

Not 1 Redovisnings- och värderingsprinciper

Allmänna upplysningar

Årsredovisningen och koncernredovisningen är upprättad i enlighet med årsredovisningslagen och BFNAR 2012:1 Årsredovisning och koncernredovisning (K3).

Redovisningsprinciperna är förändrade jämfört med föregående år.

Intäktsredovisning

Intäkter har tagits upp till verkligt värde av vad som erhållits eller kommer att erhållas och redovisas i den omfattning det är sannolikt att de ekonomiska fördelarna kommer att tillgodogöras bolaget och intäkterna kan beräknas på ett tillförlitligt sätt.

Koncernredovisning

Konsolideringsmetod

Koncernredovisningen har upprättats enligt förvärvsmetoden. Detta innebär att förvärvade verksamheters identifierbara tillgångar och skulder redovisas till marknadsvärde enligt upprättad förvärvsanalys. Överstiger verksamhetens anskaffningsvärde det beräknade marknadsvärdet av de förväntade nettotillgångarna enligt förvärvsanalysen redovisas skillnaden som goodwill.

Dotterföretag

Koncernredovisningen omfattar, förutom moderföretaget, samtliga företag i vilka moderföretaget direkt eller indirekt har mer än 50 % av röstetalet eller på annat sätt innehar det bestämmande inflytandet och därmed har en rätt att utforma företagets finansiella och operativa strategier i syfte att erhålla ekonomiska fördelar.

Ett dotterföretags intäkter och kostnader tas in i koncernredovisningen från och med tidpunkten för förvärvet till och med den tidpunkt då moderföretaget inte längre har ett bestämmande inflytande över dotterföretaget.

Transaktioner mellan koncernföretag

Koncerninterna fordringar och skulder samt transaktioner mellan koncernföretag liksom orealiserade vinster elimineras i sin helhet. Orealiserade förluster elimineras också såvida inte transaktionen motsvarar ett nedskrivningsbehov.

Förändring av internvinst under räkenskapsåret har eliminerats i koncernresultaträkningen.

Anläggningstillgångar

Immateriella och materiella anläggningstillgångar redovisas till anskaffningsvärde minskat med ackumulerade avskrivningar enligt plan och eventuella nedskrivningar.

Avskrivning sker linjärt över den förväntade nyttjandeperioden med hänsyn till väsentligt restvärde. Nyttjandeperioden omprövas per varje balansdag. Pågående projekt skrivs inte av utan av- och nedskrivning prövas årligen. Följande nyttjandeperioder tillämpas:

Tillgångstyp:                                                                                                                                                                                  Antal år

Varumärken och goodwill samt liknande rättigheter                                                                       5-10

Nedlagda utgifter på annans fastighet                                                                                                                                20

Maskiner och andra tekniska anläggningar                                                                                          5

Inventarier, verktyg och maskiner                                                                                                                                        5

Varulager

Varulagret har värderats till det lägsta av dess anskaffningsvärde och dess nettoförsäljningsvärde på balansdagen. Med nettoförsäljningsvärde avses varornas beräknade försäljningspris minskat med försäljningskostnader. Den valda värderingsmetoden innebär att inkurans i varulagret har beaktats.

Inkomstskatter

Total skatt utgörs av aktuell skatt och uppskjuten skatt. Skatter redovisas i resultaträkningen, utom då underliggande transaktion redovisas direkt mot eget kapital varvid tillhörande skatteeffekter redovisas i eget kapital.

Aktuell skatt

Aktuell skatt avser inkomstskatt för innevarande räkenskapsår samt den del av tidigare räkenskapsårs inkomstskatt som ännu inte redovisats. Aktuell skatt beräknas utifrån den skattesats som gäller per balansdagen.

Uppskjuten skatt

Uppskjuten skatt är inkomstskatt som avser framtida räkenskapsår till följd av tidigare händelser. Redovisning sker enligt balansräkningsmetoden. Enligt denna metod redovisas uppskjutna skatteskulder och uppskjutna skattefordringar på temporära skillnader som uppstår mellan bokförda respektive skattemässiga värden för tillgångar och skulder samt för övriga skattemässiga avdrag eller underskott.

Uppskjutna skattefordringar nettoredovisas mot uppskjutna skatteskulder endast om de kan betalas med ett nettobelopp. Uppskjuten skatt beräknas utifrån gällande skattesats på balansdagen. Effekter av förändringar i gällande skattesatser resultatförs i den period förändringen lagstadgats. Uppskjuten skattefordran redovisas som finansiell anläggningstillgång och uppskjuten skatteskuld som avsättning.

Uppskjuten skattefordran avseende underskottsavdrag eller andra framtida skattemässiga avdrag redovisas i den omfattning det är sannolikt att avdragen kan avräknas mot framtida skattemässiga överskott.

Offentliga bidrag

I de fall ingen framtida prestation för att erhålla bidraget krävs, intäktsredovisas offentliga bidrag då villkoren för att erhålla bidraget är uppfyllda. Offentliga bidrag värderas till verkliga värdet av vad som erhållits eller kommer att erhållas.

Nyckeltalsdefinitioner

Nettoomsättning
Rörelsens huvudintäkter, fakturerade kostnader, sidointäkter samt intäktskorrigeringar.

Balansomslutning
Företagets samlade tillgångar.

Avkastning på eget kap. (%)
Resultat efter finansiella poster i procent av justerat eget kapital (eget kapital och obeskattade reserver med avdrag för uppskjuten skatt).

Soliditet (%)
Justerat eget kapital (eget kapital och obeskattade reserver med avdrag för uppskjuten skatt) i procent av balansomslutning.

Uppskattningar och bedömningar

Upprättandet av bokslut och tillämpning av redovisningsprinciper, baseras ofta på ledningens bedömningar, uppskattningar och antaganden som anses vara rimliga vid den tidpunkt då bedömningen görs. Uppskattningar och bedömningar är baserade på historiska erfarenheter och ett antal andra faktorer, som under rådande omständigheter anses vara rimliga. Resultatet av dessa används för att bedöma de redovisade värdena på tillgångar och skulder, som inte annars framgår tydligt från andra källor. Det verkliga utfallet kan avvika från dessa uppskattningar och bedömningar.

Uppskattningar och antaganden ses över regelbundet. Ändringar av uppskattningar redovisas i den period ändringen görs om ändringen endast påverkat denna period, eller i den period ändringen görs och i framtida perioder om ändringen påverkar både aktuell period och framtida perioder.

Enligt företagsledningen är väsentliga bedömningar avseende tillämpade redovisningsprinciper samt källor till osäkerhet i uppskattningar, främst relaterade till redovisat värde på immateriella och finansiella anläggningstillgångar. Det bokförda värdet är beroende av att den framtida marknaden för bolagets produkter utvecklas som förväntat. Bedömningen per den 31 december 2023 är att redovisat värde på dessa poster inte överstiger verkligt värde.

Not 2 Nettoomsättningens fördelning

Nettoomsättningen per geografisk marknad

Sverige 128 912 198 171
Export 53 218 35 158
182 130 233 329

Nettoomsättningen per geografisk marknad

Sverige 107 868 179 331
Export 53 218 32 256
161 086 211 587

Not 3 Offentliga bidrag

Koncernen

Övriga rörelseintäkter består till 964 Tkr (327 Tkr) av offentliga bidrag.

Moderbolaget

Övriga rörelseintäkter består till 964 Tkr (327 Tkr) av offentliga bidrag.

Not 4 Inköp och försäljning mellan koncernföretag

Moderbolaget

Under året har moderbolaget haft försäljning till dotterbolag om 1 800 Tkr (1 800) och inköp från dotterbolag om 5 022 Tkr (3 839)

2023 2022
Andel av årets totala inköp som skett från andra företag i koncernen 2,67 % 2,62 %
Andel av årets totala försäljningar som skett till andra företag i koncernen 1,12 % 0,80 %

Not 5 Arvode till revisorer

Koncernen

Med revisionsuppdrag avses granskning av årsredovisningen och bokföringen samt styrelsens och verkställande direktörens förvaltning, övriga arbetsuppgifter som det ankommer på bolagets revisor att utföra samt rådgivning eller annat biträde som föranleds av iakttagelser vid sådan granskning eller genomförandet av sådana övriga arbetsuppgifter.

BDO

Revisionsuppdrag 260 211

BDO

Revisionsuppdrag 193 176
Övriga tjänster 0 0

Not 7 Leasingavtal- Operationell leasing leasetagare

Koncernen

Årets leasing- och hyreskostnader avseende leasing- och hyresavtal, uppgår till 17 341 Tkr (20 205).

Framtida leasingavgifter, för icke uppsägningsbara leasingavtal och hyres-, avtal förfaller till betalning enligt följande

Inom ett år 12 674 16 324
Senare än ett år men inom fem år 14 637 38 533
Senare än fem år 0 44 697
27 310 99 554

Moderbolaget

Årets leasing- och hyreskostnader avseende leasing- och hyresavtal, uppgår till 16 357 Tkr (19 209).

Inom ett år 11 690 15 359
Senare än ett år men inom fem år 13 653 38 533
Senare än fem år 0 44 697
25 342 98 589

Not 8 Anställda och personalkostnader

Medelantalet anställda

Kvinnor 9 14
Män 25 37

Löner och andra ersättningar

Styrelse och verkställande direktör 1 135 1 135
Övriga anställda 13 104 24 105
14 239 25 240

Sociala kostnader

Pensionskostnader för styrelse och verkställande direktör 12 10
Pensionskostnader för övriga anställda 1 636 1 855
Övriga sociala avgifter enligt lag och avtal 5 672 8 367
7 320 10 232
Totala löner, ersättningar, sociala kostnader och pensionskostnader 21 559 35 472

Könsfördelning bland ledande befattningshavare

Andel kvinnor i styrelsen 50 % 50 %
Andel män i styrelsen 50 % 50 %
Andel kvinnor bland övriga ledande befattningshavare 0 % 40 %
Andel män bland övriga ledande befattningshavare 100 % 60 %

Medelantalet anställda

Kvinnor 8 12
Män 24 35

Löner och andra ersättningar

Styrelse och verkställande direktör  369  333
Övriga anställda 12 247 22 859
12 616 23 192

Sociala kostnader

Pensionskostnader för styrelse och verkställande direktör 0 0
Pensionskostnader för övriga anställda 1 463 1 680
Övriga sociala avgifter enligt lag och avtal 5 090 7 644
6 553 9 324
Totala löner, ersättningar, sociala kostnader och pensionskostnader 19 169 32 516

Pensionsförpliktelser

Kostnader för omstrukturering av verksamheten -676 -4 104
Kostnader för avslut av personal 0 -263

-10 186 -4 367

Ovan sammanställs de jämförelsestörande posterna som haft en påverkan på bolagets och koncernens resultat under 2023 och 2022.

Kostnader för förtida avslut och nedskrivningar anläggningstillgångar Nylandav. 2 avser kostnader orsakade av beslutet att upphöra med eget lager och distribution i Växjö och flytta över lager och distribution till en extern aktör. Bakgrunden är att fastigheten kraftigt underutnyttjades efter avslut av distribution av andra varumärken samtidigt som kostnadsbilden var hög. Positiv effekt är väsentlig minskning av bolagets kostnader från mars 2024.

Not 11 Aktuell och uppskjuten skatt

Skatt på årets resultat

Aktuell skatt 0 0
Uppskjuten skatt -200 571
Totalt redovisad skatt -200 571

Avstämning av effektiv skatt

Procent Belopp Procent Belopp

Redovisat resultat före skatt

-28 913 -30 342

Skatt enligt gällande skattesats

20,60 5 956 20,60 6 250
Skatteeffekt av ej avdragsgilla kostnader, kostnader bokförda direkt mot eget kapital, ändrad skattesats m.m. -6 156 -5 679

Redovisad effektiv skatt

0,7 -200 1,9 571

Skatt på årets resultat

Aktuell skatt 0 0
Uppskjuten skatt 18 107 18 107
Totalt redovisad skatt 18 107 18 107

Avstämning av effektiv skatt

Procent Belopp Procent Belopp

Redovisat resultat före skatt

-24 624 -22 153

Skatt enligt gällande skattesats

20,60 5 072 20,60 4 563
Skatteeffekt av ej avdragsgilla kostnader, kostnader bokförda direkt mot eget kapital, ändrad skattesats m.m. -5 072 -4 563

Redovisad effektiv skatt

Depositioner för eventuella förpliktelser mot leverantör 2 2
51 502 48 108

2023-12-31 2022-12-31

För företagets egen räkning:

Företagsinteckningar 45 000 42 000
45 000 42 000

Lohilo Foods AB (publ) har vid balansdagen 3 000 tkr på ett klientmedelskonto som i slutet av januari har utbetalts i förskott för lager och distributionstjänster med start 1 februari 2024.

Not 24 Eventualförpliktelser

Moderbolaget

Lohilo Foods AB (publ) har ett borgensåtagande avseende Superfruit Scandinavia AB gentemot SEB motsvarande Superfruit Scandinavia ABs vid var tid utnyttjade kreditutrymme hos SEB.

Not 25 Upplupna kostnader och förutbetalda intäkter

Upplupna löner och ersättningar 4 256 5 506
Övriga upplupna kostnader 2 249 4 185
6 505 9 691

Upplupna löner och ersättningar 3 919 4 920
Övriga upplupna kostnader 1 743 3 834
5 662 8 754

Underskrifter

Växjö, den dag som framgår enligt våra elektroniska underskrifter

Richard Hertvig Hans Jacobsson
Verkställande direktör Ordförande
Jonas Hamrén Berggren Therese Lundstedt

Vår revisionsberättelse har lämnats den dag som framgår enligt min elektroniska underskrift

BDO Göteborg AB

Katarina Eklund
Auktoriserad revisor

Revisionsberättelse
Till bolagsstämman i Lohilo Foods AB (publ), org.nr 556740-7050
Rapport om årsredovisningen och koncernredovisningen

Uttalanden
Vi har utfört en revision av årsredovisningen och koncernredovisningen för Lohilo Foods AB (publ) för år 2023.
Enligt vår uppfattning har årsredovisningen och koncernredovisningen upprättats i enlighet med årsredovisningslagen och ger
en i alla väsentliga avseenden rättvisande bild av moderbolagets och koncernens fi nansiella ställning per den 31 december
2023 och av dessas fi nansiella resultat och kassafl öden för året enligt årsredovisningslagen. Förvaltningsberättelsen är
förenlig med årsredovisningens och koncernredovisningens övriga delar.
Vi tillstyrker därför att bolagsstämman fastställer resultaträkningen och balansräkningen för moderbolaget och koncernen.

Grund för uttalanden
Vi har utfört revisionen enligt International Standards on Auditing (ISA) och god revisionssed i Sverige. Vårt ansvar enligt
dessa standarder beskrivs närmare i avsnittet Revisorns ansvar. Vi är oberoende i förhållande till moderbolaget och
koncernen enligt god revisorssed i Sverige och har i övrigt fullgjort vårt yrkesetiska ansvar enligt dessa krav.
Vi anser att de revisionsbevis vi har inhämtat är tillräckliga och ändamålsenliga som grund för våra uttalanden.

Styrelsens och verkställande direktörens ansvar
Det är styrelsen och verkställande direktören som har ansvaret för att årsredovisningen och koncernredovisningen upprättas
och att de ger en rättvisande bild enligt årsredovisningslagen. Styrelsen och verkställande direktören ansvarar även för den
interna kontroll som de bedömer är nödvändig för att upprätta en årsredovisning och koncernredovisning som inte innehåller
några väsentliga felaktigheter, vare sig dessa beror på oegentligheter eller misstag.
Vid upprättandet av årsredovisningen och koncernredovisningen ansvarar styrelsen och verkställande direktören för
bedömningen av bolagets och koncernens förmåga att fortsätta verksamheten. De upplyser, när så är tillämpligt, om
förhållanden som kan påverka förmågan att fortsätta verksamheten och att använda antagandet om fortsatt drift. Antagandet
om fortsatt drift tillämpas dock inte om styrelsen och verkställande direktören avser att likvidera bolaget, upphöra med
verksamheten eller inte har något realistiskt alternativ till att göra något av detta.

Revisorns ansvar
Våra mål är att uppnå en rimlig grad av säkerhet om huruvida årsredovisningen och koncernredovisningen som helhet inte
innehåller några väsentliga felaktigheter, vare sig dessa beror på oegentligheter eller misstag, och att lämna en
revisionsberättelse som innehåller våra uttalanden. Rimlig säkerhet är en hög grad av säkerhet, men är ingen garanti för att en
revision som utförs enligt ISA och god revisionssed i Sverige alltid kommer att upptäcka en väsentlig felaktighet om en sådan
fi nns. Felaktigheter kan uppstå på grund av oegentligheter eller misstag och anses vara väsentliga om de enskilt eller
tillsammans rimligen kan förväntas påverka de ekonomiska beslut som användare fattar med grund i årsredovisningen och
koncernredovisningen.
Som del av en revision enligt ISA använder vi professionellt omdöme och har en professionellt skeptisk inställning under hela
revisionen. Dessutom:
• identifi erar och bedömer vi riskerna för väsentliga felaktigheter i årsredovisningen och koncernredovisningen, vare sig dessa
beror på oegentligheter eller misstag, utformar och utför granskningsåtgärder bland annat utifrån dessa risker och inhämtar
revisionsbevis som är tillräckliga och ändamålsenliga för att utgöra en grund för våra uttalanden. Risken för att inte upptäcka
en väsentlig felaktighet till följd av oegentligheter är högre än för en väsentlig felaktighet som beror på misstag, eftersom
oegentligheter kan innefatta agerande i maskopi, förfalskning, avsiktliga utelämnanden, felaktig information eller
åsidosättande av intern kontroll.
• skaffar vi oss en förståelse av den del av bolagets interna kontroll som har betydelse för vår revision för att utforma
granskningsåtgärder som är lämpliga med hänsyn till omständigheterna, men inte för att uttala oss om effektiviteten i den
interna kontrollen.
• utvärderar vi lämpligheten i de redovisningsprinciper som används och rimligheten i styrelsens och verkställande
direktörens uppskattningar i redovisningen och tillhörande upplysningar.
• drar vi en slutsats om lämpligheten i att styrelsen och verkställande direktören använder antagandet om fortsatt drift vid
upprättandet av årsredovisningen och koncernredovisningen. Vi drar också en slutsats, med grund i de inhämtade
revisionsbevisen, om huruvida det fi nns någon väsentlig osäkerhetsfaktor som avser sådana händelser eller förhållanden som
kan leda till betydande tvivel om bolagets och koncernens förmåga att fortsätta verksamheten. Om vi drar slutsatsen att det
fi nns en väsentlig osäkerhetsfaktor, måste vi i revisionsberättelsen fästa uppmärksamheten på upplysningarna i
årsredovisningen och koncernredovisningen om den väsentliga osäkerhetsfaktorn eller, om sådana upplysningar är
otillräckliga, modifi era uttalandet om årsredovisningen och koncernredovisningen. Våra slutsatser baseras på de
revisionsbevis som inhämtas fram till datumet för revisionsberättelsen. Dock kan framtida händelser eller förhållanden göra
att ett bolag och en koncern inte längre kan fortsätta verksamheten.
• utvärderar vi den övergripande presentationen, strukturen och innehållet i årsredovisningen och koncernredovisningen,
däribland upplysningarna, och om årsredovisningen och koncernredovisningen återger de underliggande transaktionerna och
händelserna på ett sätt som ger en rättvisande bild.
• inhämtar vi tillräckliga och ändamålsenliga revisionsbevis avseende den fi nansiella informationen för enheterna eller
affärsaktiviteterna inom koncernen för att göra ett uttalande avseende koncernredovisningen. Vi ansvarar för styrning,
övervakning och utförande av koncernrevisionen. Vi är ensamt ansvariga för våra uttalanden.
Vi måste informera styrelsen om bland annat revisionens planerade omfattning och inriktning samt tidpunkten för den. Vi
måste också informera om betydelsefulla iakttagelser under revisionen, däribland de eventuella betydande brister i den
interna kontrollen som vi identifi erat.

Rapport om andra krav enligt lagar och andra författningar
Uttalanden
Utöver vår revision av årsredovisningen och koncernredovisningen har vi även utfört en revision av styrelsens och
verkställande direktörens förvaltning för Lohilo Foods AB (publ) för år 2023 samt av förslaget till dispositioner beträffande
bolagets vinst eller förlust.
Vi tillstyrker att bolagsstämman behandlar förlusten enligt förslaget i förvaltningsberättelsen och beviljar styrelsens
ledamöter och verkställande direktören ansvarsfrihet för räkenskapsåret.

Grund för uttalanden
Vi har utfört revisionen enligt god revisionssed i Sverige. Vårt ansvar enligt denna beskrivs närmare i avsnittet Revisorns
ansvar. Vi är oberoende i förhållande till moderbolaget och koncernen enligt god revisorssed i Sverige och har i övrigt fullgjort
vårt yrkesetiska ansvar enligt dessa krav.

Styrelsens och verkställande direktörens ansvar
Det är styrelsen som har ansvaret för förslaget till dispositioner beträffande bolagets vinst eller förlust. Vid förslag till
utdelning innefattar detta bland annat en bedömning av om utdelningen är försvarlig med hänsyn till de krav som bolagets
och koncernens verksamhetsart, omfattning och risker ställer på storleken av moderbolagets och koncernens egna kapital,
konsolideringsbehov, likviditet och ställning i övrigt.

Styrelsen ansvarar för bolagets organisation och förvaltningen av bolagets angelägenheter. Detta innefattar bland annat att
fortlöpande bedöma bolagets och koncernens ekonomiska situation och att tillse att bolagets organisation är utformad så att
bokföringen, medelsförvaltningen och bolagets ekonomiska angelägenheter i övrigt kontrolleras på ett betryggande sätt.
Verkställande direktören ska sköta den löpande förvaltningen enligt styrelsens riktlinjer och anvisningar och bland annat vidta
de åtgärder som är nödvändiga för att bolagets bokföring ska fullgöras i överensstämmelse med lag och för att
medelsförvaltningen ska skötas på ett betryggande sätt.

Revisorns ansvar
Vårt mål beträffande revisionen av förvaltningen, och därmed vårt uttalande om ansvarsfrihet, är att inhämta revisionsbevis
för att med en rimlig grad av säkerhet kunna bedöma om någon styrelseledamot eller verkställande direktören i något
väsentligt avseende:
• företagit någon åtgärd eller gjort sig skyldig till någon försummelse som kan föranleda ersättningsskyldighet mot bolaget,
eller
• på något annat sätt handlat i strid med aktiebolagslagen, årsredovisningslagen eller bolagsordningen.
Vårt mål beträffande revisionen av förslaget till dispositioner av bolagets vinst eller förlust, och därmed vårt uttalande om
detta, är att med rimlig grad av säkerhet bedöma om förslaget är förenligt med aktiebolagslagen.
Rimlig säkerhet är en hög grad av säkerhet, men ingen garanti för att en revision som utförs enligt god revisionssed i Sverige
alltid kommer att upptäcka åtgärder eller försummelser som kan föranleda ersättningsskyldighet mot bolaget, eller att ett
förslag till dispositioner av bolagets vinst eller förlust inte är förenligt med aktiebolagslagen.

Som en del av en revision enligt god revisionssed i Sverige använder vi professionellt omdöme och har en professionellt
skeptisk inställning under hela revisionen. Granskningen av förvaltningen och förslaget till dispositioner av bolagets vinst eller
förlust grundar sig främst på revisionen av räkenskaperna. Vilka tillkommande granskningsåtgärder som utförs baseras på vår
professionella bedömning med utgångspunkt i risk och väsentlighet. Det innebär att vi fokuserar granskningen på sådana
åtgärder, områden och förhållanden som är väsentliga för verksamheten och där avsteg och överträdelser skulle ha särskild
betydelse för bolagets situation. Vi går igenom och prövar fattade beslut, beslutsunderlag, vidtagna åtgärder och andra
förhållanden som är relevanta för vårt uttalande om ansvarsfrihet. Som underlag för vårt uttalande om styrelsens förslag till
dispositioner beträffande bolagets vinst eller förlust har vi granskat om förslaget är förenligt med aktiebolagslagen.
Göteborg den dag som framgår av vår elektroniska underskrift
BDO Göteborg AB
Katarina Eklund