Magasin- och tidningsappen Readly inleder nu sin lansering av podcasts. Första steget sker i samarbete med tre brittiska förlag där 25 poddar inom exempelvis mat, politik, motor och true crime tillgängliggörs kopplade till respektive magasin. Från och med början på juni kan Readlys användare lyssna på poddar såsom Today in Focus från Guardian News & Media, The TopGear Magazine Podcast från Immediate Media, och The MoneyWeek Podcast från Future Publishing Limited. Lanseringen syftar till att möta den ökade efterfrågan på poddinnehåll, öka användandet av Readly och skapa större värde för förlagen.
Readlys poddspelare innebär att de förlag som har en podd kopplad till sina respektive titlar kan nå ut till nya lyssnare via Readlys app. Läsning som kombineras med lyssning stärker magasinens varumärke och relationen till konsumenten. För Readlys del innebär det också att tjänsten kan användas vid fler tillfällen och att prenumeranter lättare kan upptäcka och lyssna på innehåll från sitt favoritmagasin. Initiativet syftar också till att nå nya målgrupper som konsumerar innehåll i olika format.
– Vår ambition är att stärka innehållsupplevelsen på Readly och därigenom bredda vår målgrupp. Podd är ett format vi vill utforska då det ökar i popularitet. De flesta kombinerar lyssning med andra aktiviteter såsom träning, bilkörning eller matlagning vilket gör att Readly kan användas vid fler tillfällen. Ljud är också något förlagen kommit långt inom och vi vill att Readly ska tjäna som en plats där deras populära poddar upptäcks, för ökat engagemang och global räckvidd. Vi ser fram emot att lära oss mer om hur magasin och podd kan komplettera varann som en del av vår strategiska satsning inom ljudbaserade tjänster, säger Mats Brandt, vd på Readly.
Utbudet på Readly ska på sikt utökas med fler poddar från fler länder och intresseområden. Därtill finns ett stort fokus på att samla användarinsikter som ska ligga till grund för vidareutveckling av tjänsten. Förutom kvalitativa kundundersökningar kommer Readly samla data kring lyssningstid, antal spelade avsnitt, antal användare som lyssnar, hur det påverkar läsningen av magasin och även hur det påverkar bibehållandet av kunder och konvertering.
– Som en del av vår ökade innovationstakt itererar vi funktioner baserade på användarfeedback och förståelse för våra kunder. Datan vägleder oss och lär oss om hur olika innehållsformat kan göra Readly ännu mer mobilanpassad, attraktiv och skapa större värde för förlagen, säger Mats Brandt.
Podspelaren lanseras inledningsvis endast på iOS-enheter.
Poddar på Readly från förlagen Future Publishing Limited, Immediate Media och Guardian News & Media:
- Horse & Hound – The Horse & Hound Podcast (Sport)
- Total Film – Inside Total Film (TV, Film & Cinema)
- MoneyWeek – The MoneyWeek Podcast (Business & Finance / News & Politics)
- The Week – The Week Unwrapped (News & Politics)
- Classic Rock – The 20 Million Club (Music)
- Metal Hammer – The Metal Hammer Podcast (Music)
- BBC Music – Music to My Ears (Music)
- BBC Gardener's World – BBC Gardeners’ World Magazine Podcast (Gardening)
- BBC Countryfile – The Plodcast (Travel & Regional)
- BBC History – History Extra Podcast (History)
- Olive – The Olive Magazine Podcast (Food & Drink)
- 220 Triathlon – 220 Triathlon Podcast (Sport)
- BBC Sky at Night – Radio Astronomy (Science & Nature)
- Cycling Plus – BikeRadar Podcast (Running, Cycling & Fitness)
- Gardens Illustrated – The Gardens Illustrated Podcast (Gardening)
- BBC Good Food – The BBC Good Food Podcast with Tom Kerridge (Food & Drink)
- BBC Science Focus – Instant Genius (Science & Nature)
- Top Gear – The TopGear Magazine Podcast (Cars & Motoring)
- Radio Times – The Radio Times Podcast (TV, Film & Cinema)
- In the Moment – Sleepy Time Podcast (Lifestyle)
- Mollie Magazine – We've Made It (Craft & DIY)
- The Guardian – Today in Focus (Newspaper)
- The Guardian Weekly – The Audio Long Read (Luxury / News & Politics)
- Saturday Guardian – Feast – Comfort Eating with Grace Dent (Food & Drink)
- Saturday Guardian – Weekend (Lifestyle / News & Politics)
För mer information
Linnéa Aguero, Head of Communications & Sustainability
linnea.aguero@readly.com, 0725-03 32 31
Om Readly
Readly är marknadsledare i Europa inom kategorin digitala magasin. Företaget erbjuder en digital prenumerationstjänst som ger användare obegränsad tillgång till 7 500 magasin och tidningar, inklusive ePresses katalog. Readly har prenumeranter i mer än 50 länder och innehåll tillgängligt på 17 olika språk. I samarbete med 1200 förlag världen över driver Readly digitaliseringen av magasinindustrin. Under 2021 uppgick omsättningen till 466 MSEK. Sedan september 2020 är Readlys aktie noterad på Nasdaq Stockholm Midcap. För mer information, besök https://corporate.readly.com