Toadman Interactive AB (publ) har idag skrivit på en avsiktsförklaring för att tillsammans med Petrol Advertising LLC (”Petrol”) påbörja satsningen på ”Project I.G.I.: I’m Going In 3”. Petrol kommer att bidra med cirka $1 miljon (ca 9 Mkr) för att hjälpa till att skapa en ny vision för spelet. Petrols team kommer att vara ansvariga för inte bara varumärkesidentitet, men även sin 360 graders ”go-to-market” strategi. Arbetet förväntas påbörjas under september 2018 och ett mer omfattande avtal som innefattar speldesign av karaktärer och spelvärlden kommer att arbetas fram med Petrol den kommande tiden. Satsningen kategoriseras inom Toadmans nya uppdelning som kärnverksamhet.
I samband med förvärvet av Artplant erhöll Toadman IP-rättigheterna till ”Project I.G.I.: I’m Going In”. Toadman och Petrol har efter analys gjort bedömningen att det finns intresse för lansering av ett nytt spel i serien, bl.a. baserat på de klipp som finns på Youtube, där åtskilliga klipp har flera miljoner visningar. Spelet bedöms ta ca 1,5-2 år att utveckla, så spelsläpp bedöms kunna ske år 2020-2021.
Petrol är i spelbranschen kända som en av världens främsta marknadsföringsbyrå, och har hjälpt till att utveckla koncept för kända speltitlar såsom ”Call of Duty”, ”Destiny”, ”Dark Souls” och ”Hitman”. Petrol har i avtalet med Toadman gått med på att företagets tjänster och istället för pengar som ersättning, får Petrol sin ersättning i andelar av nettoomsättningen. Petrol har sitt säte i Los Angeles, USA och har ca 80 anställda. Mer information om Petrol finns på deras hemsida: https://www.petrolad.com/
Kommentarer från Petrols VD Alan Hunter:
– ”Toadman är ett mycket innovativt företag som hittar nya sätt att fånga och konvertera spelare till sina världar. Från Petrols perspektiv är vi exalterade över att vara inblandade i ett projekt från konceptfas till färdigställande och att få potential dra nytta av framgången. Att vårt branschledande kreativa team arbetar hand i hand med Toadmans talangfulla interna personal kan leda till resultat som sätter spelaren först. Det finns en mycket passionerad beundrarbas för denna franchise som vi tror att vi både kan stimulera och konvertera.”
Kommentarer från Toadmans VD Robin Flodin:
– ”Efter att i flera år ha samarbetat med Petrol kan jag ärligt säga att de är en av världens bästa marknadsföringsbyråer när det kommer till spel. De har ett gott rykte i spelbranschen och jag är väldigt glad att vi kan komma ännu närmare i vårt samarbete. Att Petrol frångår sitt vanliga arbetssätt och väljer att investera tillsammans med oss i ett nytt spel är också ett kvitto på att de tror på oss som spelbolag. Dessutom ger det ytterligare incitament för Petrol att skapa ett fantastiskt spel tillsammans med oss, där vi vill ge dessa duktiga kreatörer frihet. Att vi genom förvärvet av Artplant också fått möjligheten att få tillgång till ett spel som har miljontals fans världen över ger oss en bra bas att utgå ifrån.”
Om Toadman Interactive AB (publ):
Bolaget ska huvudsakligen bedriva tillverkning, marknadsföring och försäljning av digitala samt analoga spel och därmed förenlig verksamhet. Utvecklingen av spel sker företrädesvis i Stockholm, men säljs på global basis. Spelen utvecklas framförallt till plattformarna PC, X-box och Playstation, men även till mobilen.
För ytterligare information kontakta IR:
ir@toadmaninteractive.com
Viktig information:
Denna information är sådan som Toadman Interactive AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 31 augusti 2018 kl. 09:15 CET.