Fashiontech-bolaget We are Spin Dye är aktuella för en notering på NGM Nordic SME och reser just nu 24,2 miljoner kronor i kapital. Ambitionen är att få världens textilindustri att bli mer hållbar, och samtidigt tjäna pengar på den omställningen. Det säger vd Andreas Andrén, vd på We are Spin Dye, i en intervju med Finwire. Bland kunderna finns flera stora kända aktörer som exempelvis H&M.
Bolagets vision är att få textilindustrin att överge sin skadliga praxis med att använda sig av slösaktig vattenfärgning för att istället använda modernare teknik och mer hållbara infärgningsmetoder. Modellen som företaget arbetar med är ny och kallas SpinDye. Tekniken är egentligen inte ny. Den används av exempelvis fordonsindustrin sedan länge.
“Modeindustrin är under allt hårdare press av sina konsumenter till att bli hållbara. Attraktionen för kläder har inte minskat, däremot är konsumenterna allt mer medvetna om att baksidan med texilindustrin. Kemikalier och färgrester förstör miljön och de höga vattentemperaturerna som används har en stor klimatpåverkan då man värmer det med fossila bränslen”, säger han.
Det Stockholmsbaserade bolaget har arbetat med en rad kända varumärken historiskt däribland Peak Performance, Quiksilver, Filippa K, Mammut, Odd Molly, Freitag, Bergans of Norway, Tiger of Sweden med mera. Även svenska H&M står på kundlistan. Genombrottet menar Andrén kom 2016 då företaget var med och bidrog till en ny version av den klassiska ryggsäcken Kånken, från Fjällräven. Väskan hette Re-kånken och var baserad på återvunnen polyester och We are Spin Dye-färgat material.
“Vi har en gigantisk marknad och vi måste investera för att kunna nå den”, säger Andreas Andrén.
Nyemissionen som genomförs i samband med noteringen kommer att tillföra totalt 24,2 miljoner kronor i kapital om den blir fulltecknad, före emissionskostnader om cirka 2 miljoner kronor. Kapitalet planeras till största delen, 46 procent, att användas för utveckling och anpassning av moduler samt API:er för samlingsnamnet connected services. Ambitionen är att skapa ett komplett operativsystem för tekniken, anpassad för mode och konfektion, uppger Andrén.
“Branschen är inte så digital som man kanske tror. Men det digitala kommer att dominera utvecklingen framöver och då bedömer vi att man kan skapa en standard genom att addera flera olika moduler. Det första är ett visualiseringsverktyg för att kunna visa upp hur stora besparingarna blir om man använder vår teknik. Det andra är ett utvecklingsverktyg som snabbt kan utvärdera genomförbarhet att producera olika färger. Alla färgningstekniker har sina för- och nackdelar. Den tredje modulen är en designmodul, vilken skall kunna pluggas in i digitaliseringssatsningar hos kunderna direkt. Vi behöver endast koppla ihop oss med deras system. Det är ett antal tongivande system som vi skall koppla ihop oss med. Vi har även unik data på hållbarhet som levereras tillsammans med färg och formdata. Den fjärde delen hanterar produktion. Kundernas nominerade leverantörer kopplar upp sig och kan därmed leverera produkt och miljöspårningsdata. Att underlätta leveranskedjan. Samtliga fyra delar kan användas separat men även kopplas samman och fungera som en helhet”, säger Andreas Andrén.
Andra stora investeringar som företaget kommer att genomföra framöver är en utökad satsning på försäljning i Kina. Bolaget behöver enligt Andrén kunna nå fler tier 2-leverantörer direkt i Kina, vilket skulle innebära att man kommer närmare processen när nya kläder tas fram.
“Vi har bra relationer i Sverige, men man måste finnas rejält på plats i Kina. Det handlar inte bara om att sälja nytt, utan att man även hjälper kunden på plats. Att man är med i hela processen från idé till produktion. Det är en form av kundsupport nästan”, säger We are Spin Dye-chefen.
Coronapandemin har varit tuff för konfektionsindustrin. Många kedjor har helt enkelt gått omkull. I det korta perspektivet har det även drabbat We are Spin Dye.
“Vi har tappat omsättning i år på grund av covid-19. Under våren var många av våra kunder tvungna att dra i handbromsen. De sköt upp produktion på framtiden och ställde in order. Vi ser trots detta positivt på utvecklingen. Strukturellt så växer den underliggande efterfrågan. Vi såg inledningsvis ut att ha ett rekordår, men det sköts på framtiden. Vår pipeline växer dock hela tiden, det är inte så att vi förlorat kunder på pandemin”, säger Andreas Andrén.
Hittills i år, nio första månaderna, har bolaget omsatt 10,9 miljoner kronor (18,2). Resultatet är -3,5 miljoner kronor (-6,4). Företaget har under perioden minskat ned sina kostnader för att dämpa effekten av nedgången i omsättningen. We are Spin Dye lämnar ingen prognos när man kan nå ett positivt resultat på sista raden.
“Vi kommer att bli ett lönsamt bolag i takt med att vi har mer projekt igång och fler produkter når handeln. Den svåra biten har vi redan klarat av och det är att skapa referenskunder och en acceptans för våra produkter. I takt med att volymen går upp så skapar vi också en lönsamhet”, avslutar Andrén.
newsroom@finwire.se
Nyhetsbyrån Finwire