Brittiska Waitrose inleder försäljning av DUG och lyfter fram potatisdrycken som en av årets mattrender

Den välkända brittiska livsmedelskedjan Waitrose & Partners lanserar nu Veg of Lunds växtbaserade dryck DUG i 220 av sina över 330 butiker i Storbritannien. Waitrose var 1983 den första brittiska stora livsmedelskedjan att sälja ekologiska livsmedel och har fortsatt att vare en ledande aktör med stort inflytande på utveck­lingen inom livsmedelsbranschen.

Veg of Lund meddelade den 26 oktober 2021 att Waitrose & Partners tecknat avtal om försäljning av DUG, med start från februari 2022. Lanseringen har börjat bra, försäljningen ligger i linje med några av Waitrose mer etablerade växtbaserade mjölkalternativ och livsmedelskedjan räknar med ökade volymer i takt med konsumenterna upptäcker den nya växtbaserade drycken.  

Waitrose & Partners har sedan starten 1904 haft en position som den ledande livsmedelskedjan med fokus på premiumprodukter och är en av de mest inflytelserika aktörerna på såväl den brittiska marknaden som andra stora konsumentmarknader. I sin årliga rapport om mattrender, Food & Drink Report 2021-22, lyfter Waitrose fram potatismjölken som en de sju viktigaste produkterna som passar in i de övergripande trenderna, vilket fått uppmärksamhet i medier i flera länder.   

”Waitrose har beställt de första leveranserna och vi ser med spänning fram emot deras kunders mottagande. Waitrose är en livsmedelskedja som står för kvalitet i alla led, som kunglig leverantör och ett starkt varumärke även internationellt. Vi är mycket glada för att vara en del i deras trendrapport, det har skapat extra stort intresse för DUG från såväl traditionella som sociala medier”, säger Emma Källqvist, tf VD och CFO för Veg of Lund.

”Lanseringen av DUG i våra butiker har börjat bra och försäljningen ligger i linje med några av våra mer etablerade växtbaserade mjölkalternativ. Vi ser fram emot att i nära samarbete med Veg of Lund kunna inspirera och utbilda våra kunder kring de nya alternativ till animalisk mjölk som finns i Storbritannien. Våra kunder vill se många alternativ i sin Waitrose-butik och vi ser fram emot en ökande efterfråga på DUG”, säger Alice Shrubsall, inköpare inom Waitrose & Partners.

”Vi har stora förhoppningar om att nå nya och viktiga kundkategorier genom lanseringen tillsammans med Waitrose. Trots corona-restriktioner har vi nått ut brett på brittiska marknaden, och vi har kunder inom flera kategorier, senast producenter av färdiga maträtter. Med större möjligheter och resa, genomföra smaktester och träffa kunder och konsumenter ska 2022 bli potatisens år och året för DUGs genombrott”, säger Graham Stonadge, Veg of Lunds försäljningschef i Storbritannien.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Veg of Lund AB
Emma Källqvist (tf VD och CFO)
Telefon: 0721 869 018
E-post: emma.kallqvist@vegoflund.se

Om Veg of Lund
Veg of Lund utvecklar unika växtbaserade livsmedel som möter konsumenternas krav på smak och hållbarhet. Bolaget har rötter i forskning vid Lunds universitet och äger patenterade metoder för att utveckla nya matkategorier inom den snabbväxande marknaden för växtbaserade livsmedel. Veg of Lunds klimatsmarta och smakrika produkter säljs i Europa och Asien under varumärket DUG®. Bolagets aktie är noterad på Nasdaq First North Growth Market under ticker VOLAB. Läs mer på ir.vegoflund.se. Mangold Fondkommission AB är bolagets Certified Adviser och kan kontaktas via telefon: 08-5030 15 50 eller e-post: ca@mangold.se.