BUBLAR OCH HELLO KITTY SKAPAR MOBILSPEL I AUGMENTED REALITY

BUBLAR OCH SANRIO, FÖRETAGET BAKOM DEN POPULÄRA KARAKTÄREN HELLO KITTY, HAR INGÅTT LICENSSAMARBETE FÖR ATT SKAPA MOBILSPEL BASERAT PÅ DEN SENASTE AUGMENTED REALITY-TEKNIKEN

Bublar Group AB (publ), (”Bublar”) har i ett pressmeddelande den 25 juni informerat om att licensavtal ingåtts och kan nu meddela att avtalet är med Sanrio GmbH, dotterbolag till Sanrio Co. Ltd, Tokyo, Japan. Avtalet avser utveckling av ett platsbaserat mobilspel inom den nyskapande genren “Real-world Augmented Reality Games”. Spelet kommer att baseras på Hello Kitty och de andra karaktärerna i Sanrios stora samling, till exempel Little Twin Stars, My Melody och Gudetama.

Bublar kommer att utveckla spelet baserat på bolagets plattform inom MMO (Massively Multiplayer Online) där spelarna använder sina mobiltelefoner för att interagera med digitala 3D-karaktärer på platser i verkligheten. Lanseringen är planerad till 2019.

“Vi är verkligen glada över förtroendet vi fått att göra detta med Hello Kitty. Bublar har målsättningen att skapa underhållande spel och nu har vi möjligheten med en av världens mest kända figurer”, säger Magnus Granqvist, VD.

“Genom detta spel kommer vår passionerade fanbase att kunna möta och interagera med alla Sanrios karaktärer i en mixad verklighet”, säger Simon Gresswell, Chief Operating Officer, Sanrio GmbH. “Vi har inspirerats av Bublars AR-kunnande, kreativitet och passion för att skapa innovativa mobilspel på högsta nivå”.

“Hello Kitty är mycket populär hos både barn och vuxna över hela världen vilket ger oss fantastiska förutsättningar att skapa en inspirerande mobilupplevelse för hela familjen”, avslutar Wictor Hattenbach, Spelstudiochef på Bublar.

Som tidigare informerats avser denna första licens Europa, Mellanöstern, Afrika samt Ryssland, Indien, Australien och Nya Zeeland och täcker in över 120 länder med sammanlagt ca 3,5 miljarder invånare. Bublar har som målsättning att vidareutveckla samarbetet till att omfatta en världsomspännande distribution av spelet.

Licensavtalet löper tre år från spelets lanseringsdatum. Bublar står för utveckling och publicering av spelet och behåller merparten av intäkterna efter marknadsplatsernas (AppStore, Google Play m fl) andel. Royalty med minimumgaranti utgår till licensgivaren baserat på Bublars intäkter från spelet.


OM BUBLAR GROUP 

Bublar skapar framtidens mobilupplevelser genom att tillhandahålla spel och appar som kombinerar den senaste tekniken inom de snabbväxande segmenten augmented reality (AR) och platsbaserade tjänster. Bolaget har en egenutvecklad mjukvaruplattform som möjliggör för bolaget att skapa mobilspel och tjänster där stora volymer av användare i realtid kan interagera och kommunicera med varandra.

Bublar är noterat på NGM Nordic MTF.


OM HELLO KITTY

Hello Kitty föddes i London år 1974. Hon har sedan dess blivit en av de mest unika och fascinerande karaktärerna som någonsin skapats, en global ikon som tilltalar såväl vuxna som barn oavsett ålder, etnicitet eller samhällsskikt. Hon har också inspirerat kända artister och designers över hela världen. Hennes motto är: “Du kan aldrig ha för många vänner”.

OM SANRIO

Sanrio skapades utifrån filosofin “small gift, big smile®” -även en liten gåva kan sprida glädje och vänskap till människor i alla åldrar. Den inställningen är inspirationskällan till allt Sanrio gör och det är med stolthet vi kan säga att vi skapat leenden i världen sedan 1974, när Hello Kitty för första gången prydde en liten myntbörs. Sedan 1960 har denna inställning inspirerat till ett brett spektrum av unika produkter och upplevelser. Idag finns mer än 50 000 Hello Kitty-designade produkter tillgängliga i över 130 länder. För mer information besöka gärna www.sanrio.eu och www.instagram.com/hellokittyeu eller www.facebook.com/hellokittyeu

KONTAKT  

Bublar Group AB (publ), Skeppargatan 8, 114 52 Stockholm, Telefon: 08-559 251 20

Hemsida: www.bublar.com Magnus Granqvist, VD, investorrelations@bublar.com

Bolagets mentor är G&W Fondkommission, Telefon: 08-503 000 50.