Semcon vinner nytt projekt inom digital produktinformation för Volvo Cars

I ett nytt projekt tillsammans med Volvo Cars utvecklar Semcon den digitala verkstadsinformationen för en kommande elbilsmodell. Projektet involverar diagnos-, service- och reservdelsinformation och planeras pågå till september 2023.    

Att verkstadstekniker alltid har tillgång till korrekt diagnosinformation för felsökning, samt service- och reservdelsinformation, gör att de enklare och snabbare kan göra sitt jobb – att serva och reparera bilar. Med hjälp av djup teknisk expertis och erfarenhet inom digitala informationslösningar ser Semcons experter till att Volvo Cars tekniker har rätt förutsättningar för sitt arbete. 

– Vår långa erfarenhet som partner till Volvo Cars och flera andra stora kunder i fordonsbranschen gör oss till ett tryggt val för den här typen av komplex leverans. Vi ser fram emot att stötta Volvo Cars i detta nya projekt och i den pågående omställningen till helt elektrifierade modellprogram, säger David Sondén, Sverigechef för affärsområdet Product Information på Semcon.  

Semcon bidrar med en bred mix av expertis i projektet som löper till september 2023. Som mest beräknas cirka 30 personer ingå i det internationella teamet bestående av medarbetare i Sverige, Kina och Ungern, med kompetenser som diagnosingenjörer, metodutvecklare, reservdelsberedare och illustratörer. 

Idag skapar digital och målgruppsanpassad produktinformation viktiga konkurrensfördelar för företag när det kommer till att stärka relationen med sina kunder, genom exempelvis ökad uptime, effektivare service och underhåll samt en bättre användarupplevelse. Läs mer om Semcons kompletta urval av tjänster inom eftermarknadslösningar. 

För mer information, vänligen kontakta:
Per Nilsson, kommunikations- och marknadschef, Semcon
Tel.: +46 (0)739 737 200 Email: per.nilsson@semcon.com

Semcon är ett internationellt teknikföretag som genom att förena fysiska och digitala världar skapar användarupplevelser som gör skillnad – för människor och för vår planet. Vare sig du strävar efter att uppgradera en befintlig produkt eller tjänst, uppfinna ny teknologi eller tänka helt nytt kring framtida behov, vårt fokus är alltid på mänskliga behov och beteenden. Med olika bakgrund och specialistkompetenser bidrar våra team med nya perspektiv i utvecklingen av hållbara och konkurrenskraftiga lösningar. Genom att kombinera 40 år av avancerad ingenjörskonst, strategisk innovation, digitala tjänster och produktinformationslösningar driver vi utvecklingen framåt i flera branscher. Vi är mer än 2 000 dedikerade medarbetare baserade i sju olika länder. Läs mer på semcon.com