Volvo On Demand fortsätter att förändra hur människor tänker kring mobilitet och bilägande

Efter en framgångsrik expansion med 250 000 registrerade kunder och närmare en miljon genomförda resor i Sverige, blir M, varumärket för delad mobilitet som Volvo Cars har lanserat, Volvo On Demand. Tjänsten som har utvecklats och drivs av dotterbolaget Volvo Car Mobility, fortsätter att expandera för att tänka nytt kring bilägande och urban mobilitet.

En unik mobilitetsplattform för att utöka sätten som kunderna kan få tillgång till Volvobilar. Det är en del av en långsiktig strategisk investering för att öka betydelsen av delad mobilitet på Volvo Cars, för att leverera på målet om personlig, hållbar och säker mobilitet och ambitionen att bli ett cirkulärt företag till 2040. Planen är att Volvo On Demand ska expandera utanför Sveriges gränser med ett breddat tjänsteutbud.

Externa analyser visar att en delad bil från Volvo Car Mobility idag ersätter behovet av upp till nio privatägda bilar i svenska storstadsområden, vilket idag motsvarar en årlig minskning av koldioxidutsläpp med över 16 tusen ton. Den delade mobilitetstjänsten frigör utrymme i städerna och hjälper kunderna till en mer hållbar livsstil samtidigt som de sparar tid och pengar.

Volvo On Demand kommer även i fortsättningen att baseras av Volvo Cars AI-drivna mobilitetsplattform. Kärnan i plattformen är Volvo Car Mobilitys dynamiska intent-modell, en marknadsledande arkitektur som möjliggör avancerad förutsägelse av efterfrågan och tillgångsoptimering, uppbackat av AI-stödd teknik.

– På Volvo Cars vill vi erbjuda full rörelsefrihet på ett personligt, hållbart och säkert sätt, säger Magnus Fredin, Senior Vice President Global Online Business på Volvo Cars. – Volvo Car Mobilitys framtidsinriktade strategi hjälper oss att leverera på det löftet. Volvo On Demand kommer att göra nya inbrytningar i utvecklingen av flexibel biltillgång. Vi är glada över att vara med på den här resan tillsammans. Volvo On Demand kan nå målgrupper som inte nödvändigtvis vill äga en bil men som ibland behöver ha tillgång till en sådan. 

– Vi ser fram emot att accelerera tillväxten baserat på vår mobilitetsplattform och bli en del av Volvo Cars kärnerbjudande, säger Erik Jivmark, VD för Volvo Car Mobility. – Vi ser att nya produkterbjudanden och en internationell expansion kraftigt kommer öka kundbasen och leda in oss på en helt ny tillväxtbana.

Nuvarande användare av M-tjänsten, som lanserades 2019, kommer att uppleva det nya utseendet och gränssnittet redan i september 2022. Tjänsten kommer att fungera som vanligt under denna övergång. 

För mer information, kontakta:

Volvo Cars Media Relations
media@volvocars.com

Volvo Car Mobility Media Relations
press@m.co

Om Volvo Car Mobility
Volvo Car Mobility är ett mobilitetsteknikföretag som tillhandahåller den smarta mobilitetstjänsten M, som blir Volvo On Demand i september 2022. Tjänsten ger användarna flexibel tillgång till Volvobilar och är mycket uppskattad av användarna, med 4,8 i betyg i App Store. Med hjälp av kraften i sin AI-stödda mobilitetsplattform är Volvo Car Mobility en del i formandet av hållbara städer genom att minska antalet bilar och göra det möjligt för fler att röra sig fritt och hållbart.

Volvo Car Mobility är ett helägt dotterbolag till Volvo Car Group och en strategisk investering för att nå en bredare kundbas och möta nya konsumentpreferenser. Volvo Car Mobility har cirka 200 anställda. Huvudkontoret finns i Stockholm och företaget har lokalkontor i Göteborg och Malmö. Volvo On Demand finns i App Store och Google Play.

——————————-

Volvo Cars 2021

Volvo Car Group redovisade en rörelsevinst på 20,3 miljarder kr. Intäkterna under 2021 uppgick till 282,0 miljarder kr, medan den globala försäljningen uppgick till 698 700 bilar.

Om Volvo Car Group

Volvo Cars grundades 1927. I dag är Volvo Cars ett av de mest välkända och ansedda bilmärkena i världen med en försäljning till kunder i mer än 100 länder. Volvo Cars är listat på Nasdaq Stockholmsbörsen, där aktien handlas under tickern ”VOLCAR B”.

Volvo Cars strävar efter att ge kunderna frihet att färdas på ett personligt, hållbart och säkert sätt. Detta speglas i företagets ambition att bli en helt elektrisk biltillverkare senast 2030 och i dess åtagande att kontinuerligt minska sitt koldioxidavtryck, med ambitionen att vara ett klimatneutralt företag 2040.

I december 2021 hade Volvo Cars cirka 41 000 heltidsanställda medarbetare. Volvo Cars huvudkontor och produktutvecklings-, marknadsförings- och administrationsavdelningar finns i huvudsak i Göteborg. Volvo Cars produktionsanläggningar finns i Göteborg, Gent (Belgien), South Carolina (USA), Chengdu, Daqing och Taizhou (Kina). Företaget har även designcentra i Göteborg, Camarillo (USA) och Shanghai (Kina).