Bambusers extra bolagsstämma hölls idag, torsdagen den 27 september 2018, där beslut fattades om införande av incitamentsprogram genom emission av teckningsoptioner till dels ledande befattningshavare och nyckelpersoner dels styrelsen.
Stämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, om införande av incitamentsprogram genom emission av högst 1 785 274 teckningsoptioner för ledande befattningshavare och nyckelpersoner i koncernen, totalt 13 personer.
Stämman beslutade vidare, i enlighet med förslag från större aktieägare, om införande av incitamentsprogram genom emission av högst 892 637 teckningsoptioner för bolagets nuvarande styrelseledamöter.
För de båda programmen gäller att teckningsoptionerna emitteras till marknadspris beräknat enligt Black & Scholes-modellen. Teckning av aktier genom utnyttjande av teckningsoptioner sker under perioden 1 juli 2021 – 30 september 2021, till den fastställda teckningskursen om 3,54 kronor per aktie. Varje teckningsoption medför en rätt att teckna en (1) ny aktie i Bambuser. Därför kommer bolagets aktiekapital, vid fullt utnyttjande av teckningsoptionerna, att öka med totalt 133 895,55 kronor (med 89 263,70 kronor med avseende på programmet för ledningen m fl och med 44 631,85 kronor avseende programmet för styrelsen).
Stämman beslutade vidare om riktlinjer för utseende av en valberedning inför årsstämman 2019.
Certified Advisor
Västra Hamnen Corporate Finance är Certified Advisor (CA) till Bambuser AB (publ).
Kontaktinformation
Fredrik Ramberg, styrelseordförande
Mobil: +46 (0) 703 620 815
E-mail: fredrik@ramadvisor.se
eller besök: bambuser.com/ir
Om Bambuser AB
Bambuser är ett svenskt mjukvaruföretag som erbjuder B2B-lösningar för livevideo. Sedan 2007 har Bolaget utvecklat en plattform för interaktiva livevideosändningar som gör det möjligt att streama livevideo från mobiltelefoner och webbkameror till internet.
Bambusers genombrott inträffade under 2010, då Bolagets tjänst användes för att rapportera om oroligheterna i Egypten under parlamentsvalet. Året efter producerades videos via Bambuser och användes i ett flertal tv-sändningar världen över under den s k arabiska våren.
Idag är Bambusers tjänst installerad i fler än 50 miljoner telefoner och har under åren nått 100-tals miljoner nyhetskonsumenter via bolag som CNN, BBC, Al Jazeera, SkyNews etc. Sedan 2014 har Bambuser valt att fokusera på B2B, Business-to-Business, för att få större spridning av bolagets produkter och stärka den långsiktiga intäktspotentialen. Bland kunderna finns bland annat bolag som Associated Press, Aftonbladet, NRK, och Vinculums.