Det senaste året har varit präglat av mycket hög aktivitet i Klimator. Bolaget har under 2021 arbetat intensivt med att utveckla flera områden och detta nyhetsbrev syftar till att kort återge vad som hänt under året. Mer detaljerade uppdateringar om affärsområdena Automotive och Winter Maintenance & Sensor Solutions kommer lämnas i kommande nyhetsbrev.
Produktutveckling av Road Condition Data (RCD)
Klimator har sedan tidigare utvecklat en patenterad dataplattform, Road Condition Data (RCD), som med mycket hög noggrannhet kan göra prognoser över vägväderförhållanden längs hela vägnät. Plattformen baseras på över 30 års forskning inom vägklimatologi. Framtagandet av prognoser sker grovt sett i tre steg. Först samlas information in från ett flertal datakällor såsom väderstationer, metereologiska prognoser, uppkopplade fordon och information från åtgärder som utförts av salt- och plogbilar. Därefter tar plattformen hänsyn till varje vägs specifika särdrag som påverkar vägtillståndet, exempelvis topografi och stads-/landsmiljö. Slutligen modellerar plattformen fram en väglagsprognos mot bakgrund av insamlad information för de vägavsnitt som prognosen gäller.
Väglagsprognoser erbjuds idag till primärt två olika marknadssegment: vintervägsindustrin och fordonsindustrin. De olika segmenten ställer olika krav vad gäller till exempel detaljnivå, uppdateringsfrekvens och leveranssätt.
RCD har under året genomgått en betydande utveckling, med särskilt fokus på ökad automatisering och effektivisering av modeller för att kunna skala upp plattformen snabbare. RCD har öppnats upp alltmer och integrerar fler datakällor än någonsin tidigare, vilket gör plattformen än mer träffsäker. Det innebär att RCD kommer täcka en större geografisk yta men även förädla den data som redan genereras för de regioner som plattformen redan täcker. Bolaget har förberett för inträde i flera nya geografiska områden, däribland stora delar av den amerikanska marknaden och flertalet europeiska länder. Bolaget avvaktar att vissa affärsdialoger ska slutföras innan RCD öppnas upp live för nya regioner, eftersom det är förenat med driftskostnader för att hålla plattformen uppe i skarpt läge, och bolaget vill expandera till nya regioner så kostnadseffektivt som möjligt. Det utvecklingsarbete som under året utförts på RCD medför att det idag krävs ungefär halva arbetsinsatsen för att öppna upp en ny region jämfört med för ett år sedan.
Bolaget har under året utvecklat en högre detaljgrad av RCD till att även kunna göra prognoser för cykelbanor. Klimator vann juryns pris i Trafikverkets innovationstävling ”Aktivt resande” med bidraget ”RSI Bike”. RSI Bike är ett verktyg som använder data från smartphones och fordon i kombination med fasta mätpunkter för att förutsäga behov av drift och underhåll av gång- och cykelvägar. Informationen kan användas av vintervägentreprenörer för att förebygga hala gång- och cykelvägar, samtidigt som cyklister och gångtrafikanter kan informeras om läget på sin gång- och cykelväg genom sina smartphones. Klimator genomför under vintern 2021/2022 flera pilotprojekt i olika länder som involverar gång- och cykelvägar.
RCD används även i flera internationella pilotprojekt som syftar till att utveckla dynamisk ruttoptimering och dynamisk saltning.
Produktutveckling av AHEAD
AHEAD är en sensorteknologi som kombinerar en lasersensor, kamera och mjukvara som installeras i ett fordon, för att i realtid läsa av framförvarande vägs yta. Teknologin kan urskilja ett flertal olika ytförhållanden, t.ex. om det ligger snö, slask eller olika typer av is på den. Informationen kan användas för att varna föraren samt vidta automatiska åtgärder.
Bolaget har under året demonstrerat AHEAD för en stor mängd aktörer, som har lämnat värdefull feedback kring hur deras behov ser ut och hur teknologin bör integreras i fordon. I oktober erhöll en order från en ledande japansk fordonstillverkare. Ordern innebär att tillverkaren kommer utvärdera AHEAD under vintern 2021/2022 med syfte att fastställa om AHEAD ska implementeras i serieproduktion. Det initiala ordervärdet uppgår till 54 000 euro.
Baserat på erhållen feedback har bolaget påbörjat arbetet med att dels validera det befintliga systemet, dels även vidareutveckling av algoritmer för att möjliggöra skalbarhet i hur systemet används. Utöver autonom körning inom Automotive, ser bolaget fler användningsområden där AHEAD kan användas för realtidsvalidering av väglaget, däribland på flygplatser och i kombination med RCD inom vinterväghållning. Flera affärsdialoger förs även inom dessa områden.
Bolaget har gjort ett omfattande utvecklingsarbete på produkt- och algoritmutveckling för att integrera AHEAD med Lidar-teknologi, vilket gett mycket god respons i flera dialoger med underleverantörer och OEM:er inom fordonsindustrin. Konceptutveckling kring kombinationer av RCD och AHEAD har även gett mycket god respons.
Organisation
Bolaget har idag 31 anställda och organisationen har under året vuxit till den dubbla jämfört med vid börsnoteringen i oktober 2020. Rekryteringarna är ett led i att förbereda bolaget inför en mer kommersiell fas i bolagets utveckling. Patrik Simson tillträdde som ny VD i augusti 2020. Patrik har gedigen erfarenhet från försäljning och operations med ledande befattningar på företag som Ericsson och Ascom Wireless Solutions. Patrik senaste position var som VD för Ports Group Bolaget har anställt nio personer inom teknikutveckling, däribland en ny CTO – John Finér – med lång bakgrund från Smart Eye. Utvecklingsavdelningen uppgår idag till 18 anställda och arbetar brett med produktutvecklingen av främst RCD, AHEAD och Road Status Information (RSI). I samband med bolaget förvärvade den del av verksamheten som idag kallas Sensor Solutions från HedeDanmark, tog bolaget över 7 personer.
För ytterligare information
Patrik Simson, VD Klimator AB
E-post: patrik.simson@klimator.se
Telefon: +46 (0) 70 283 77 65
Om Klimator
Klimator är ett svenskt mjukvarubolag med över 30 års forskningsbakgrund från tillämpad vägklimatologi. Bolaget har två patenterade innovationer: dataplattformen Road Condition Data (RCD) som med hög precision kan göra prognoser över vägväder i realtid och upp till 72 timmar fram i tiden, samt sensorteknologin AHEAD som i realtid kan avgöra framförvarande vägs förhållanden. Klimators syfte är att bidra till säkrare vägar och öka tillgängligheten av självkörande funktioner.