Adverty

Adverty

Pris per aktie
7,5 SEK
Minsta investering
- SEK
Pre money value
79,8 MSEK
Bransch
Virtual Reality / Augmented Reality
Lista
First North
Emissionsvolym
20,3 MSEK
Teckningsperiod
1 okt - 16 okt
Första handelsdag
25 okt
Post money value
-

Bakgrund

Adverty utvecklar en immersiv plattform för automatiserade annonser i Virtual Reality (”VR”), Augmented Reality (”AR”) och mobiltelefoner. Med hjälp av plattformen kan företag marknadsföra sig genom nytänkande och icke-påträngande reklam i VR och AR på ett sätt där annonsen integreras med den omgivning användaren upplever. Adverty kan fånga upp hur mycket en person exponeras för en viss annons genom att mäta vart användarens blick är riktad. På så sätt kan Advertys teknik avgöra om konsumenten har sett annonsen och faktiskt uppmärksammat den, eller om annonsen bara passerat i periferin. Det innebär att marknadsförare endast betalar för den faktiska exponeringen, något som är banbrytande inom industrin.

Tekniken Adverty utvecklar gör att företag kan marknadsföra sig i den kontext som ger maximal effekt genom att anpassa annonsen till den miljö som användaren utsätts för. Med en djup förståelse för i vilket sammanhang och vilken omgivning reklamen visas kan Adverty erbjuda användare relevant reklam och på så sätt öka exponeringen och intresset för annonsörens varumärke. De tre områdena VR, AR och mobilt ger Advertys plattform en bredd och ett utbud som attraherar aktörer från stora delar av den digitala medie- och underhållningsindustrin.

Advertys plattform och unika teknik är något som sedan start har varit under kraftig utveckling och Bolaget vill nu expandera för att kunna lansera och marknadsföra sin plattform brett på marknader runtom i världen. De steg som Bolaget tagit för att kommersialisera sin produkt har bland annat varit via ett antal samarbeten med företag som Microsoft, The Coca-Cola Company och Rovio Entertainment, skaparna av Angry Birds. Olika samarbeten har inneburit allt från tester av Advertys mjukvara i syfte att utveckla produkten, till att integrera Advertys plattform i olika spel och applikationer och Bolaget planerar nu att ta nästa steg i tillväxtfasen. Det innebär att Bolaget är i behov av kapital för att genomföra sin planerade expansion för att kommersialisera nya och befintliga samarbeten som Bolaget har upprättat, samt fortsätta att utveckla sin teknik mot nya spännande VR- och AR produkter som Magic Leap One och kommande Oculus Quest. Bolaget går därför vidare genom att bredda ägandet och ansöka om listning av Bolagets aktier på First North. Styrelsens bedömning är att Bolaget genom en notering på Nasdaq First North kommer kunna ta nästa steg och vidareutveckla tekniken och plattformen samt utöka försäljning, marknadsföring och affärsutveckling genom att nå ut till den globala marknaden. Advertys ambition är att bli världsledande inom VR- och AR-annonsering genom tre viktiga strategiska mål.

  • Att bygga banbrytande teknik för annonsering i dessa medier som ritar om kartan för hur digital annonsering definieras.
  • Att jobba nära branschorgan för att sätta standarder inom VR- och AR-annonsering, samt
  • Att ingå avtal med både annonsörer och utgivare för att tidigt erövra marknadsandelar.

När VR och AR når massmarknad vill Advertys teknik ses som det självklara alternativet för annonsörer och utgivare. Ansökan om listning av Bolagets aktier på Nasdaq First North är ett konkret steg för att uppnå dessa mål.

Bolagsnyheter

Social media